عنوان وبلاگ:کودک امروز
آدرس وبلاگ:http://hossein67jahad.blogfa.com
توضیحات:
نام نویسنده:
تاریخ تهیه نسخه پشتیبان:پنجشنبه شانزدهم خرداد 1392 ساعت 12:33
اردو ی دسته جمعی بچه های مدرسه
+ نوشته شده در پنجشنبه شانزدهم خرداد 1392 ساعت 12:32 شماره پست: 110
تصویر1

تصویر2

تصویر

تصویر 4

 

 

نمونه هایی از کادرهای زیبا برای پوشه کار

+ نوشته شده در پنجشنبه شانزدهم خرداد 1392 ساعت 11:52 شماره پست: 108

دراین قسمت چند نمونه از کادرهای زیبا رو قرار دادم که کعلمان عزیز برای زیبا تر کردن پوشه کار میتونند ازشون استفاده کنند.

 

کادر1

 


کادر2

کادر3

کادر4

کادر5

کادر6

کادر7

کادر8

کادر9

 
[عنوان ندارد]
+ نوشته شده در شنبه هفتم اردیبهشت 1392 ساعت 14:3 شماره پست: 106
مطلب بصورت موقت و بدون نمایش در وبلاگ ثبت شده است
 

فونت فوق العاده و مناسب برای تایپ در مجموعه آفیس و طراحی گرافیکی در کرل و فوتوشاپ

شامل :

 

فونت فوق العاده و مناسب برای تایپ در مجموعه آفیس و طراحی گرافیکی در کرل و فوتوشاپ

شامل :

برای دریافت اینجارا کلیک کنید.                                                                     

 

ویژگیهای یک روش تدریس خوب :
+ نوشته شده در جمعه ششم اردیبهشت 1392 ساعت 23:58 شماره پست: 104

ویژگیهای یک روش تدریس خوب :

 v                 هدف را برای دانش آموزان روشن نماید.

v                 دانش آموزان را به فعالیت بر انگیزد.

v                 قدرت داوری در باره ی نتایج رادر دانش آموزان ایجاد کند.

v                 به دانش آموزان امکان دهد که به بررسی نتایج به دست آمده بپردازند.

v                 سطح تربیتی و تحصیلی دانش آموزان را در نظر بگیرد.

v                 به تدریج  از روش روان شناختی به روش تربیت منطقی


ویژگیهای یک روش تدریس خوب :

 v                 هدف را برای دانش آموزان روشن نماید.

v                 دانش آموزان را به فعالیت بر انگیزد.

v                 قدرت داوری در باره ی نتایج رادر دانش آموزان ایجاد کند.

v                 به دانش آموزان امکان دهد که به بررسی نتایج به دست آمده بپردازند.

v                 سطح تربیتی و تحصیلی دانش آموزان را در نظر بگیرد.

v                 به تدریج  از روش روان شناختی به روش تربیت منطقی منتقل شود.

v                 حتما" رسیدن به هدف را ممکن سازد.

v                 ماده درسی و فعالیت دانش آموزان را وسیله قرار دهد نه هدف .

v                 برنامه درسی را به زندگی اجتماعی مربوط کند.

v                 برنامه درسی را برای دانش آموزان ، مفهوم و مطلوب نماید.

v                 روش تدریس ، وسیله معلم برای تکوین شخصیت به عنوان فرد اجتماعی فعال باشد.

v                 با استعداد و تمایلات دانش آموزان هماهنگ باشد.

v         کاملا" بر اصول یادگیری مبتنی باشد زیرا روش یادگیری دانش آموزان است که روش تدریس معلم را تعیین                        می کند و عکس آن درست نیست .         

v                 دانش آموزان را به تفکر خلاق وا دارد و کنجکاوی ایشان را بر انگیزد.

v                 از میل به بازی ، تقلید ، کنجکاوی و رقابت دان آموزان استفاده کند.

v                 از تمام حواس مخصوصا" حس بینایی و شنوایی دانش آموزان استفاده کند.

v                 خود معلم روش تدریس را کاملا" فهمیده باشد.

v                 رعایت تدریج از : الف ) معلوم به مجهول  ب ) آسان به دشوار   ج ) محسوس به معقول   د) عملی به نظری

 تاکید بر استفاده از روشهای فعال آموزشی :

 در تعیین اهداف ، انتخاب و سازماندهی محتوا ، سعی براین است که فراگیر خود در کسب مفهوم سهیم باشد واز طرق مختلف به فعالیتهای ذهنی ، علمی ، فردی و گروهی وادار می شود ، به عبارت دیگر ،محتوا روی درگیرشدن مستفیم دانش آموزان در کسب تجارب یادگیری تاکید داشته و آنان را فعال می نماید به همین دلیل در برنامه ی آموزش بر "روش آموزش " بیشتر تاکید  می شود تا آموزش مجموعه ای از اطلاعات و دانستنی ها ، از این رو باید به دانش آموزان راه و روش یادگیری و حل مسئله را آموخت ، برای تحقق این هدف بر استفاده از روشهای فعال تاکید می شود.

از مهمترین روش های فعال تدریس که در آموزش دروس می توان از آنها استفاده کرد به موارد زیر اشاره می شود:

ü                  روش حل مسئله

ü                  روش بحث گروهی

ü                  روش پرسش و پاسخ

ü                  روش بارش مغزی ( ذهن انگیزی )

ü                  روش همیاری از طریق تدریس اعضای تیم

ü                  روش همیاری از طریق طرح کارایی تیم

 
منظور از اتیسم یا اختلال توجه و تمرکز چیست؟
+ نوشته شده در چهارشنبه چهارم اردیبهشت 1392 ساعت 23:9 شماره پست: 103

اتیسم یا اختلال توجه و تمرکز؟

 

 آیا شک دارید که فرزند شما به جای ابتلا به نقص در توجه، مبتلا به اتیسم باشد؟ این سؤال بسیاری از والدین در سراسر دنیاست. این مقاله به شما کمک می کند تا در این باره بیشتر بدانید.

اتیسم چیست؟

اتیسم یک اختلال نوروبیولوژیک ( عصبی_ زیستی) است که


اتیسم یا اختلال توجه و تمرکز؟

 

 آیا شک دارید که فرزند شما به جای ابتلا به نقص در توجه، مبتلا به اتیسم باشد؟ این سؤال بسیاری از والدین در سراسر دنیاست. این مقاله به شما کمک می کند تا در این باره بیشتر بدانید.

اتیسم چیست؟

اتیسم یک اختلال نوروبیولوژیک ( عصبی_ زیستی) است که در پسرها چهار برابر دختران شیوع دارد. متخصصین معمولا اختلالات طیف اتیسم (ASD[1])را اختلال نافذ (یا فراگیر) رشد (PDD[2])می نامند. اختلالات نافذ رشد در سه گروه طبقه بندی می شوند، اختلال اتیسم، سندرم آسپرگر و گروه نامعین    ( یعنی گروهی که علائم مختلفی دارند ولی در گروه های دیگر جای نمی گیرند_م). علامت PDDوجود مشکلاتی در زمینه برقراری ارتباط با دیگران، احساس نیاز به پیگیری یک سری شرایط خاص روزمره (در مجموع از تغییر وضعیت متداول در محیط خود آشفته می شوند) و بند کردن به رفتارها یا زبان تکراری است. برخی از متخصصین اطفال دانش کافی برای تشخیص PDDرا دارند اما بسیاری از آن ها نیازمند همکاری سایر متخصصین هستند ، به ویژه در شرایطی که تشخیص نقص توجه نیز مطرح باشد.

شباهت های اتیسم و اختلال  توجه

وجود علائم مشابه در اختلال توجه و اتیسم بسیاری از خانواده ها را دچار سردرگمی می کند. وقتی کودک نمی تواند برای انجام تکالیف یا خوردن غذا یک جا بنشیند، یا در کلاس آرام و قرار داشته باشد، یا دائم وول می خورد ویا مصرانه و بسیار زیاد صحبت می کند، اکثر والدین، معلمین و مربیان چنین فکر می کنند که " او باید مبتلا به نقص در توجه( (ADD[3]باشد!".

نخستین تعبیر بیشتر پزشکان هم اختلال نقص توجه است. این وضعیت آشناست، برای مدت طولانی وجود داشته و راهبردهای مؤثری برای مدیریت آن موجود است. با این همه ضروری است به خاطر داشته باشیم تقریبا تمام اختلالات رشدی و روان شناختی می توانند شبیه اختلال نقص توجه همراه یا بدون بیش فعالی باشند. کودکانی که به دلیل اختلالات یادگیری، اضطراب ، افسردگی یا مشکلات همگرایی حسی تحت فشار هستند، ممکن است چنین نشانه هایی را بروز بدهند.

تشخیص اتیسم

تشخیص اختلال طیف اتیسم نیازمند ارزیابی متخصص رشد اطفال ، روان شناس کودک یا متخصص مغز و اعصاب کودکان است. بیشتر شرکت های بیمه گر و تقریبا تمام مدارس دولتی قبل از تأمین نیاز های کودکان اتیستیک یا پرداخت هزینه های مربوط به آن احتیاج به یک ارزیابی مکتوب توسط یکی از متخصصین دارند.

زیرا اتیسم نمی تواند از طریق آزمایش ها ، غربالگری یا تشخیص های پزشکی شامل مصاحبه، مشاهده و آزمون تشخیص داده شود. حتی وقتی که یک متخصص به وجود این اختلال مشکوک می شود، اغلب با گفتن این جمله که "خوب، او دمدمی مزاج است و برخی رفتار های خاص را نشان می دهد که تا حدودی منطبق با تشخیص یک اختلال فراگیر رشد است."  چنین بیانی برای والدین و کودک خسته کننده، اما گاهی وقت ها اجتناب ناپذیر است. یک ارزیابی دیگر در طول یک سال معمولا اغلب چیزها را مشخص می کند و بیشتر اوقات کودک در طول مدتی که کمک های مورد نیاز خود را دریافت می کند، نیازی به تشخیص ندارد.

مدیریت علائم اتیسم

معمولا کودکی که به عنوان فرد مبتلا به اختلال طیف اتیسم تشخیص داده شده، تشخیص اضافی ADHDرا دریافت نمی کند. شاید لازم به یادآوری نباشد که مداخلات مؤثر در درمان بیش فعالی بدون اتیسم، برای کودکان مبتلا به طیف اتیسم مفید نخواهد بود.

بیشتر والدین و متخصصین اطفال ترجیح می دهند مدیریت علائمی را که مانع موفقیت های تحصیلی و اجتماعی و باعث آشفتگی در زندگی می شود با درمان های غیر پزشکی آغاز کنند. تکیه اصلی در درمان اختلالات طیف اتیسم بر رفتار درمانی است، که در آن رفتارهای مطلوب تقویت و رفتارهای نامطلوب تضعیف می شود. نوشتن فهرست ها، قوانین و جدول هایی که کودکان مبتلا را منظم و سازمان یافته نگه می دارد، مفید خواهد بود. وقتی کودکان اتیستیک کاری را به انجام می رسانند، علامت زدن آن در چک لیست ها می تواند باعث ایجاد احساس موفقیت در آن ها شود.

تمرینات بدنی، هم در کودکان مبتلا به نقص توجه و هم در مبتلایان به طیف اتیسم مداخله ی مناسبی خواهد بود. به نظر می رسد که همگی آن ها یک انرژی مهار نشده دارند. هدایت انرژی اضافه به سمت یک فعالیت بدنی، مانند شنا یا کاراته ( که نیاز به تعامل زیاد با کودکان دیگر هم ندارد) اجازه می دهد که آن ها بدون اینکه تحت فشار اجتماعی شدن باشند ، این انرژی را بسوزانند.

گزینه های دارو درمانی در اتیسم

اگر مداخلات آموزشی و رفتاری کافی نباشند، دارو درمانی هم می تواند مفید واقع شود. از آن جایی که کودکان مبتلا به طیف اتیسم نسبت به داروهای محرک [4]که به طور معمول برای کودکان بیش فعال استفاده می شود، واکنش های غیر قابل پیش بینی دارند، این داروها برای افراد اتیستیک کمتر تجویز می شود. بیشتر متخصصین اطفال و احتمالا همه ی روان شناسان کودک تجویز دارو های محرک را برای نقص توجه مناسب می دانند. وقتی دوز دارو زیاد می شود، ممکن است متخصص اطفال، کودک مبتلا به طیف اتیسم را به روان شناس یا یک روان –دارو شناس ارجاع دهد.

طبقه دارویی  atypical neurolepticsدر درمان بی قراری های حرکتی، رفتارهای تکراری و اختلالات خواب کودکان اتیستیک مؤثرند.

 aripiprazole (Abilify), quetiapine fumarate (Seroquel),risperidone (Risperdal)نمونه هایی از این دست هستند. در صورتی که در استفاده از داروهای atypical neurolepticsپاسخ خوبی دریافت شود نیاز به استفاده از داروهای محرک بر طرف خواهد شد.

پشتیبانی یک متخصص رشدی یا رفتاری اطفال و یا یک روان شناس کودک که در زمینه اتیسم آموزش دیده باشد برای هرکودک اتیستیک مفید خواهد بود. در ارتباط بودن با هر نوع متخصصی دیگری هم که درک کند زندگی با یک کودک اتیستیک چگونه است، برای والدین یک امتیاز به شمار میاید.

 

آقاموشه
+ نوشته شده در یکشنبه یکم اردیبهشت 1392 ساعت 20:9 شماره پست: 100
آقا موشه عاشق جمع کردن قوطی کبریت بود. هر وقت یک قوطی کبریت خالی می دید، فوری آن را بر می داشت و به لانه اش  می برد؛ ولی خانم موشه اصلاً از این کار خوشش نمی آمد و مدام به او غر می زد. بالاخره یک روز با عصبانیت به آقا موشه گفت: «چقدر قوطی کبریت جمع می کنی؟! اینها که هیچ استفاده ای ندارد. تو باید همین امروز همه را دور بیندازی. من دیگر نمی توانم از بین این همه

آقا موشه عاشق جمع کردن قوطی کبریت بود. هر وقت یک قوطی کبریت خالی می دید، فوری آن را بر می داشت و به لانه اش  می برد؛ ولی خانم موشه اصلاً از این کار خوشش نمی آمد و مدام به او غر می زد. بالاخره یک روز با عصبانیت به آقا موشه گفت: «چقدر قوطی کبریت جمع می کنی؟! اینها که هیچ استفاده ای ندارد. تو باید همین امروز همه را دور بیندازی. من دیگر نمی توانم از بین این همه قوطی کبریت درست راه بروم.»

 

خانم موشه راه می رفت و حرص می خورد و می گفت: «اینجا جعبه، آنجا جعبه، همه جا پر از جعبه است. وای خدای من... تمام خانه پر شده. من دیگر جایی ندارم که وسایلم را بگذارم. نمی فهمم تو این همه جعبه را برای چی می خواهی!»

 

خانم موشه آن قدر با حرص و جوش حرف می زد که نفسش بند آمده بود. آقا موشه جواب داد: «موشی جان، کسی چه می داند؟ ممکن است روزی به درد بخورند.»

 

آقا موشه خودش هم نمی دانست با آن همه قوطی کبریت چه کار کند. فقط دلش می خواست آن ها را جمع کند. خانم موشه که دید حرف حساب به گوش آقا موشه فرو نمی رود،  با عصبانیت گفت: «دیگر صبرم تمام شده. من به خانه خواهرم می روم، اگر تا زمانی که بر می گردم، یک فکری برای این قوطی کبریت ها نکنی، همه را می اندازم دور.»خانم موشه این را گفت و رفت، آقا موشه ایستاد و به قوطی کبریت هایش نگاه کرد و گفت: «چه کاری می توانم بکنم؟»

 

فکر کرد و فکر کرد. ناگهان بالا پرید و گفت: «یک فکر خوب! یک کمد کشودار درست می کنم. آره ... آره... همه خرت و پرت ها را توی آن می ریزم. خب ... حالا به مقداری چسب و رنگ احتیاج دارم.»

 

آقا موشه دست به کار شد. خیلی زود قوطی کبریت ها را به هم وصل کرد. بعد از مدتی قوطی کبریت ها تبدیل به یک کمد کشودار شد. او با دقت به آن نگاه کرد و گفت: «عین همان کمدی است که دیده بودم؛ فقط خیلی کوچک تر از آن است.»بعد هم آن را رنگ زد و تر و تمیز کرد. آن وقت همه خرت و پرت ها و وسایلی که این طرف و آن طرف پخش بود. توی آن ریخت. کمی بعد خانم موشه به خانه برگشت. از دیدن کمد کشودار غافل گیر شد و گفت: «وای ... چه جالب... چطوری این را درست کردی؟

قصه کودکانه نی‌نی تنبل

+ نوشته شده در یکشنبه یکم اردیبهشت 1392 ساعت 20:7 شماره پست: 98

نی نی دوست داشت هنوز با مورچه اسبی بازی کنه و هی جیغ می زد و پاهاشو تکون می داد. مامان توجهی نکرد و نی نی رو برد و گذاشت تو بغل مامان بزرگ و گفت وای عزیز از دست این بچه ی تنبل خسته شدم .همش می خواد یه جا وایسه یا بشینه .

 

مامان بزرگ نی نی رو بغل کرد و بوسید و گفت قربون


نی نی و مامان می خواستن با هم برن خونه ی مامان بزرگ . مامان، نی نی رو بغل کرده بود ولی نی نی دوست داشت خودش راه بره. نی نی اشاره می کرد به زمین و غر می زد .مامان نی نی رو روی زمین گذاشت و گفت حالا بدو برو. نی نی یه خورده رفت ولی یه دفعه یه گنجشک توی کوچه دید و ایستاد و تماشا کرد. مامان حواسش به گنجشک نبود. هی صدا می زد نی نی بیا دیگه چرا وایسادی؟ نی نی با انگشتش گنجشکو به مامان نشون داد ولی مامان بازم گنجشکو ندید . مامان خسته شد و گفت وای نی نی چرا راه نمیای خسته شدم. گنجشک پرید و رفت . نی نی دوباره دنبال مامان راه افتاد .

 

نی نی چند قدم بدو بدو رفت ولی یه دفعه یه سنگ کوچولو رفت توی کفشش. نی نی وایساد و دیگه راه نرفت .مامان دست نی نی رو گرفت و کشید و گفت بچه چرا راه نمیای؟ نی نی گفت آخ آخ . و هی کج کج راه رفت . مامان خم شد پای نی نی رو ببینه. ولی وقتی کفش نی نی رو دراورد سنگه خودش افتاد . به خاطر همین مامان سنگو ندید گفت نی نی پات که سالمه . کفشات هم تمیزن . آخه چرا اذیت می کنی راه نمی ری ؟

 

نزدیک خونه ی مامان بزرگ که رسیدن مامان در زد ولی نی نی یه مورچه اسبی روی زمین دید و نشست و می خواست اونو بگیره . مامان رفت تو خونه مامان بزرگ و هی صدا زد نی نی بیا دیگه نی نی چرا نشستی رو زمین . نی نی چقد امروز تنبلی !

 

نی نی هی مورچه اسبی رو به مامان نشون می داد و می گفت ای ... ای ... ای

 

مامان اومد ببینه نی نی چی می گه و به چه چیزی اشاره می کنه . ولی وقتی مامان اومد مورچه اسبی رفت توی سوراخ دیوار .

 

مامان هر چی نگاه کرد هیچی ندید. دیگه خسته شد و نی نی رو بغل کرد و برد تو .

 

نی نی دوست داشت هنوز با مورچه اسبی بازی کنه و هی جیغ می زد و پاهاشو تکون می داد. مامان توجهی نکرد و نی نی رو برد و گذاشت تو بغل مامان بزرگ و گفت وای عزیز از دست این بچه ی تنبل خسته شدم .همش می خواد یه جا وایسه یا بشینه .

 

مامان بزرگ نی نی رو بغل کرد و بوسید و گفت قربون نی نی تنبل خودم برم . نی نی خندید و خودشو برای مامان بزرگ لوس کرد.

 

اون روز نی نی تا شب خونه ی مامان بزرگ بازی و شیطونی کرد و به مامانش نشون داد که تنبل نیست

کتاب هوشمند قرآن کلاس دوم
+ نوشته شده در یکشنبه یکم اردیبهشت 1392 ساعت 20:0 شماره پست: 97
برای دریافت کتاب هوشمند قرآن کلاس اینجا کلیک کنید.

کتاب هوشمند ریاضی اول

+ نوشته شده در یکشنبه یکم اردیبهشت 1392 ساعت 19:45 شماره پست: 95

کتاب ریاضی هوشمندی که در اختیار شماست دارای جدیدترین نسخه می باشد و تمام اصلاحات و تغییرات موجود درکتاب نیز مطابق با ریاضی کلاس اول می باشد.

جهت دریافت اینجاکلیک کنید.

کتاب هوشمند قرآن اول
+ نوشته شده در یکشنبه یکم اردیبهشت 1392 ساعت 19:43 شماره پست: 94
کتابی که دراختیار شما کاربران گرامی قرار دارد کتاب قران کلاس اول می باشد.

جهت دریافت اینجا کلیک کنید.

آزمون مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی

+ نوشته شده در یکشنبه یکم اردیبهشت 1392 ساعت 19:38 شماره پست: 92

برای مشاهده به ادامه مطلب بروید.


نام آموزشگاه:

بسمه تعالی

نام و نام خانوادگي: ......................................

تاريخ آزمون:

زمان آزمون70دقیقه

رشته و پايه تحصيلي: ششم ابتدایی

نام درس: مطالعات اجتماعی

 

 

نام پدر: .......................................................

 

نمره با عدد

 باحروف

 

 

مهر آموزشگاه

نام دبير:                               امضاء دبير

 

رديف

ز دانش زنده ماني جاوداني                                   ز ناداني نيابي زندگاني

بارم

 

1

جواب صحیح را با علامت ×‌ مشخص كنيد.

بیشترین برق مصرفی ما از کدام روش زیر تولی میشود ؟

   الف :برق حرارتی£                   ب)برق آبی£                ج) برق بادی£                 د) هیچکدام£

5/0

2

دین اسلام از کدام کشور طلوع کرد؟

الف)عراق£                    ب) اسراییل£                     ج:عربستان£                           د) ایران£

5/0

3

کدامیک از موارد زیر جزو سوختهای فسیلی نیست؟

الف) نفت£       ب) گاز           ج) زغال سنگ£                                      د) برق£

5/0

4

منابع نفتی ایران در کدام موقعیت جغرافیایی قرار دارند؟

الف) غرب وجنوب غربی£                                     ب) شمال غربی £         

 ج) شرق وشمال شرقی £                                    د) جنوب شرقی£

5/0

5

نفت چگونه تشکیل میشود؟

 

5/1

 

6

7

8

9

کامل کنید.

.................درصد از برق ایران از طریق برق حرارتی تولید میشود

انرژی هسته ی از شکافتن هسته ی اتم هایی عنصر .........................تولی میشود.

قدرتمند ترین پادشاه صفویان ...................بود که شهر...................را به پایتختی کشور انتخاب کرد

دو شکل کاشت گندم عبارتند از ..................و......................

 

5/

5/

1

1

10

دوست خوب چه فوایدی دارد ؟

 

 

    2

11

سه مرحله ی اصلی کشاورزی را نام ببرید ؟

 

 

 

5/1

12

زراعت وباغداری را تعریف کنید ؟

 

 

 

2

13

مراحل تصمیم گیری را بنوسید .

 5/1

14

ملاکهای انتخاب دوست از نظر امام علی (ع) رابنوسید.

 

 

2

 

15

عوامل موثر در کشاورزی به دو دسته تقسیم میشوند آنهارا نام برده وبرای آنها مثال بزنید.

 

 

 

2

16

سفرنامه چیست؟

 

    1               

17

مهمترین کالاهایی که درزمان صفویان داد وستد می شد رانام ببرید؟

 

5/1

18

کدام سلسله ی تاریخی مذهب شیعه را درایران رسمی اعلام کرد؟

 

 

 

1

 

موفق باشيد                                                                                                جمع بارم

20

 

 

تصاویری از حاشیه ها و کادر های زیبا
+ نوشته شده در یکشنبه یکم اردیبهشت 1392 ساعت 17:51 شماره پست: 85
در اینجا  چند نمونه از حاشیه های زیبا دراختیار شما کاربران گرامی قرار داده شده که می توانید برای زیبا تر ساختن برگه های ارزشیابی از آن ها استفاده کنید.برای مشاهده به ادامه مطلب بروید.
http://hiran67.persiangig.com/image/کادر/104.jpg

http://hiran67.persiangig.com/image/کادر/440y4rfxcr4vzsw8in.jpg

http://hiran67.persiangig.com/image/کادر/81.jpg

http://hiran67.persiangig.com/image/کادر/82.jpg

http://hiran67.persiangig.com/image/کادر/84.jpg

http://hiran67.persiangig.com/image/کادر/83.jpg

http://hiran67.persiangig.com/image/کادر/89.jpg

http://hiran67.persiangig.com/image/کادر/bordure-coloriage-82.gif

http://hiran67.persiangig.com/image/کادر/nyvlkmftqfiied1ifei2.jpg

http://hiran67.persiangig.com/image/کادر/untitled.bmp

 

 

 

دعای قرآنی

+ نوشته شده در یکشنبه یکم اردیبهشت 1392 ساعت 17:45 شماره پست: 84

برای دریافت اینجارا کلیک کنید.
قرآن اول - سوره ی فلق
+ نوشته شده در یکشنبه یکم اردیبهشت 1392 ساعت 17:44 شماره پست: 83
برای دریافت برروی اینجاکلیک کنید.

قرآن اول - سوره ی ناس

+ نوشته شده در یکشنبه یکم اردیبهشت 1392 ساعت 17:37 شماره پست: 82

برای دریافت برروی اینجاکلیک کنید.
قرآن اول (نصر)
+ نوشته شده در یکشنبه یکم اردیبهشت 1392 ساعت 17:32 شماره پست: 81
برای دریافت بر روی اینجاکلیک کنید.

لطیفه

+ نوشته شده در یکشنبه یکم اردیبهشت 1392 ساعت 17:30 شماره پست: 80

حیف نون تصمیم میگیره هواپیما دزدی کنه ! اسلحه رو میگیره طرف خلبان و میگه :

برو لندن !

خلبان میگه : نمیرم

حیف نون میگه : پس


حیف نون تصمیم میگیره هواپیما دزدی کنه ! اسلحه رو میگیره طرف خلبان و میگه :

برو لندن !

خلبان میگه : نمیرم

حیف نون میگه : پس برو دبی

خلبان میگه : نمی رم
حیف نون میگه : بابا ! حداقل بده یه بوق بزنیم

کتاب هوشمند علوم اول
+ نوشته شده در یکشنبه یکم اردیبهشت 1392 ساعت 17:24 شماره پست: 79
این کتاب هم اکنون در اختیار شماکاربران گرامی قرار داده شده است.

برای دریافت اینجارا کلیک کنید.

کتاب هوشمند بنویسیم اول

+ نوشته شده در یکشنبه یکم اردیبهشت 1392 ساعت 17:15 شماره پست: 78

این کتاب باااااخرین تغییرات انجام شده نسبت به سال های قبل دراختیار شما دوستان گرامی قرار داده شده است.برای دریافت لطفا اینجارا کلیک کنید.
طرح درس علوم پايه اول -آهن ربا
+ نوشته شده در یکشنبه یکم اردیبهشت 1392 ساعت 15:52 شماره پست: 77

طرح درس علوم پايه اول -آهن ربا

ü      اهداف کلی درس :

-         آشنایی فراگیران با آهن ربا و استفاده ی آن ها

 ü      اهداف جزیی درس :

۱-     با دیدن تصویر عنوانی در مورد آهن ربا و اشکال آن گفت و گو می کند .  

۲-     بتواند با آهن ربا در گروهش وسایلی را که آورده اند طبقه بندی کند (آن هایی که جذب می شوند و جذب نمی شوند)


طرح درس علوم پايه اول -آهن ربا

ü      اهداف کلی درس :

-         آشنایی فراگیران با آهن ربا و استفاده ی آن ها

 ü      اهداف جزیی درس :

۱-     با دیدن تصویر عنوانی در مورد آهن ربا و اشکال آن گفت و گو می کند .  

۲-     بتواند با آهن ربا در گروهش وسایلی را که آورده اند طبقه بندی کند (آن هایی که جذب می شوند و جذب نمی شوند)

۳-     با مشاهده آهن ربای خود و اعضای گروه به تفاوت و شباهت های آهن رباها پی ببرد .

4-     با مسابقه گذاشتن در گروه میزان قدرت آهن رباها را با هم مقایسه کند .

۵-     با بازی در گروه در مورد آهن ربا اطلاعاتی را جمع آوری کند و با این فعالیت از کار کردن با آهن ربا لذت ببرد . 

۶-      درباره ی آهن ربا و گذشتن نیروی آن از چیزهایی مثل شیشه و کاغذ و ... در گروه مشورت و گفت و گو کند .

۷-     اطلاعاتی در مورد استفاده ی آهن ربا در زندگی روزمره جمع آوری کند .

۸-     جذب و دفع دو آهن ربا را مشاهده و مقایسه کند .

۹-     در مورد تهیه ابزارها و وسایل مورد نیاز احساس مسئولیت کند .

۱۰- ضوابط کار گروهی را رعایت می کند .   

 ü      مقدمات (آماده سازی) :

آوردن انواع آهن رباها به کلاس ، هماهنگی با مدیر و معاونین برای بردن بچه ها به حیاط و انجام بازی و مسابقه ماهیگیری انجام فعالیت آهن ربا و گذشتن نیروی آن از شیشه و ...

ü      نقش معلم :

گروه بندی دانش آموزان بررسی فضای مورد نیاز ، آماده کردن وسایل فعالیت ها 

ü      روش ها :

مشاهده ، آزمایش و تحقیق  ، توضیحی ، پرسش و پاسخ ، نمایش تصویر و فیلم

ü      نقشه راه ( ارایه درس ) :

 سلام و احوال پرسی حضور و غیاب و ...

ü      ایجاد انگیزه :

آوردن جعبه سنجاق ته گرد به کلاس و در بدو ورود ، انداختن روی زمین و سپس پرسیدن این سوال از دانش آموزان ، بهترین روش برای جمع کردن چیست ؟

ü      ارزش یابی تشخیصی :  پرسش و پاسخ از تم قبلی   

فرگیران با دیدن تصویر عنوانی در مورد علت شادی دانش آموزان بحث و گفت و گو می کنند و با آهن ربا هایی که برای خود آورده اند (به صورت گروهی) گیره های رنگی را با آهن رباهایشان جدا کرده و براساس رنگ گیره ، آن ها را طبقه بندی می کنند . 

 هشدار : آهن ربا را در کنار تلویزیون ، رایانه ، تلفن همراه و ....  نگذارید .

 به فراگیران تحقیقی داده می شود در مورد جمله هشدار و از آن ها خواسته می شود در جلسه بعد با توجه به تحقیق ها دلایل این که چرا آهن ربا را در کنار این وسایل نگذاریم بحث و گفت و گو و نتیجه گیری  کنیم .

تمام اعضای گروه وسایلی را که از قبل آماده کرده اند را بر روی میز قرار داده و هر کس با آهن ربای خودش اجسامی که جذب می شوند و آن هایی که جذب نمی شوند را جدا کرده و با هم مقایسه می کنند و در مورد آن بحث و گفت و گو می کنند .

هر گروه آهن ربای خود را روی میز قرار داده ، شکل ، رنگ ، بزرگی و کوچکی آن را با هم مقایسه می کنند سپس اعضای هر گروه در مورد ویژگی های آهن ربایش برای کل دانش آموزان توضیح می دهد ( به انتخاب معلم ) سپس هر دانش آموز آن چه مشاهده کرده و شنیده را نقاشی می کند و نقاشی ها به دیوار کلاس نصب می شود .

برای انجام فعالیت به حیاط می رویم (از قبل هماهنگی شده است) ابتدا 2نفر 2نفر نشانده و با سوت معلم شروع می کنند به گیره جمع کردن و بعد از چند ثانیه (40 ثانیه ) با سوت معلم تمام می شود . هر کدام گیره بیش تری جذب کرده ، برنده است و به همین ترتیب فقط به صورت گروهی این مسابقه را انجام می دهند .

فیلمی را که از قبل آماده کرده ایم می گذاریم و بعد از دیدن آن همان فعالیت ها را با وسایلی که آورده اند انجام می دهیم سپس نتیجه ی فیلم و فعالیتی که انجام داده اند توسط نماینده گروه (با انتخاب معلم ) بیان می شود .

تصاویر را مشاهده ، در گروه مشورت و استفاده های روزمره آهن ربا را بیان می کنند و مثال هایی غیر از کتاب هم می گویند .

فیلمی در مورد جذب آهن ربای هم نام و غیر هم نام می گذاریم ، پس از دیدن فیلم فعالیت را انجام داده و در مورد چگونگی و نتایج آن بحث و گفت و گو می کنند .

ü      ایستگاه فکر  :

 فرگیران در مورد این که آیا قدرت آهن ربا در همه ی قسمت هایش یکسان است و این که چگونه بفهمیم کدام قسمت آهن ربا قوی تر است چند دقیقه ای فکر کنند و سپس در مورد فکرهایشان با هم صحبت کنند و بعد از آن نماینده هر گروه نتیجه مشورت اعضای گروه را بیان کند . 

ü        نکته ایمنی  :

 در مراقبت و استفاده از وسایلی که در آن ها ، آهن ربا به کار رفته مثل چرخ گوشتی و ... بیش تر دقت کنیم . 

ü      ارزش یابی :

 پرسش و پاسخ استفاده از چک لیست

ü      تعیین تکلیف :

با آهن ربای خود در خانه آزمایش کنند و وسایلی که جذب آهن ربا می شود روی برگه و آن هایی که جذب نمی شوند را پشت برگه نقاشی کنند و به کلاس بیاورند . 

 

 

کتاب هوشمندبخوانیم اول

+ نوشته شده در یکشنبه یکم اردیبهشت 1392 ساعت 15:24 شماره پست: 76

این کتاب به همراه آخرین تغییرات انجام شده نسبت به سال های قبل میباشد.ازمزایای این کتاب امکان ورق زدن و دسترسی سریع به موضوعات و صفحات مورد نظر می باشد.

برای دریافت اینجارا کلیک کنید.

شعربخوانیم(مهربان تراز مادر)
+ نوشته شده در یکشنبه یکم اردیبهشت 1392 ساعت 15:5 شماره پست: 75
برای دریافت اینجارا کلیک کنید.

شعربخوانیم(عروسی)

+ نوشته شده در یکشنبه یکم اردیبهشت 1392 ساعت 15:4 شماره پست: 74

برای دریافت اینجا را  کلیک کنید.
شعربخوانیم(سبز و سبز)
+ نوشته شده در یکشنبه یکم اردیبهشت 1392 ساعت 15:2 شماره پست: 73
برای دریافت اینجارا کلیک کنید.

شعربخوانیم(زرد آلو)

+ نوشته شده در یکشنبه یکم اردیبهشت 1392 ساعت 15:1 شماره پست: 72

برای دریافت اینجارا کلیک کنید.
شعربخوانیم(راه مدرسه)
+ نوشته شده در یکشنبه یکم اردیبهشت 1392 ساعت 14:59 شماره پست: 71
برای دریافت اینجارا  کلیک کنید.
شعر بخوانیم(بابا آمد)
+ نوشته شده در یکشنبه یکم اردیبهشت 1392 ساعت 14:58 شماره پست: 70
برای دریافت اینجارا کلیک کنید.
شعر بخوانیم(ای ایران)
+ نوشته شده در یکشنبه یکم اردیبهشت 1392 ساعت 14:57 شماره پست: 69
برای دریافت اینجارا کلیک کنید.
قران اول -سوره ی کوثر
+ نوشته شده در شنبه سی و یکم فروردین 1392 ساعت 17:4 شماره پست: 67
برای دریافت بر روی اینجاکلیک کنید.

قران اول - سوره ی عصر

+ نوشته شده در شنبه سی و یکم فروردین 1392 ساعت 16:29 شماره پست: 66

برای دریافت  اینجارا کلیک کنید.
قران اول -سوره ی توحید
+ نوشته شده در شنبه سی و یکم فروردین 1392 ساعت 16:28 شماره پست: 65
برای دریافت اینجارا کلیک کنید.

کبوترنازمن

+ نوشته شده در شنبه سی و یکم فروردین 1392 ساعت 16:9 شماره پست: 64

برای دریافتاینجاکلیک کنید.
پروانه ی زیبا
+ نوشته شده در شنبه سی و یکم فروردین 1392 ساعت 16:8 شماره پست: 63
برای دریافت برروی اینجاکلیک کنید.
ماهی های قشنگ
+ نوشته شده در شنبه سی و یکم فروردین 1392 ساعت 16:7 شماره پست: 62
برای دریافت برروی اینجاکلیک کنید.
عروسک خوشگل من
+ نوشته شده در شنبه سی و یکم فروردین 1392 ساعت 16:6 شماره پست: 61
برای دریافت بر روی اینجاکلیک کنید.
خداجون
+ نوشته شده در شنبه سی و یکم فروردین 1392 ساعت 16:5 شماره پست: 60
برای دریافت برروی اینجاکلیک کنید.

شعرتولدت مبارک

+ نوشته شده در شنبه سی و یکم فروردین 1392 ساعت 16:2 شماره پست: 59

برای دریافت بر روی اینجاکلیک کنید.
علوم تجربی(کلاس ششم)
+ نوشته شده در شنبه سی و یکم فروردین 1392 ساعت 14:11 شماره پست: 56

گزينه درست را با علامت × مشخص كنيد:

حالت موادکدامیک از لایه های زمین به شکل خمیری ونرم است؟


نام آموزشگاه: شهيد ربيعي

بسمه تعالي

نام و نام خانوادگي: ......................................

تاريخ آزمون : زمان آزمون: 70 دقیقه

پايه تحصيلي: ششم ابتدایی

نام درس: علوم تجربی

 

نام پدر: .......................................................

نمره با عدد

 باحروف

 

 

مهر آموزشگاه

نام آموزگار:                 امضاء آموزگار

 

رديف

اي نام تو بهترين سرآغاز           بي نام تو نامه كي كنم باز

بارم

1

گزينه درست را با علامت × مشخص كنيد:

حالت موادکدامیک از لایه های زمین به شکل خمیری ونرم است؟

الف:گوشته£          ب) پوسته£        ج) هسته ی بیرونی£            د) هسته ی درونی£

5/0

2

کدام یک ترکیب است؟

الف) مس£   ب) آلومینیوم£               ج) نمک£            د) آهن£

5/0

3

کلر وآب ژاول به چه منظور به کاغذ اضافه میشوند؟

الف) سفید کنندگی£  ب)استحکام£         ج) ضد آب بودن£           د) هیچکدام£

5/0

4

به هل یا فشار دادن اجسام.................. گویند.

در محلهایی که زمین دارای شکستگی است احتمال ................. وجود دارد

زمین از نظر جنس مواد تشکیل دهنده به سه قسمت..............و............و........... تقسیم می شود

5/1

5

درستي يا نادرستي جملات را با علامت × مشخص كنيد.              ص        غ

الف) جسم حرکت نمیکند مگر به ان نیرو وارد شود                    £        £

ب) هسته ی داخلی حالت مایع دارد                                                          £           £ 

ج)وقتی لایه های درونی زمین میشکنند یا روی هم میلغزند زمین لرزه اتفاق می افتد£ £

1

6

انسانهای زمانهای قدیم نوشته های خود را برروی سنگ یا جوب می نوشتند به نظر شما معایب وفواید این نوشته ها چیست؟

 

 

2

7

فرضیه را تعریف کنید؟

 

 

1

8

امواج لرزه ای را تعریف کنید.

 

 

1

9

مواد مصنوعی را تعریف کنید وبرای ان دو مثال بزنید.

 

 

2

10

مراحل تهیه ی کاغذ را بنوسید.

 

 

2

11

جدول زیر را در مورد اثرات حاصل از زمین لرزه را کامل کنید.

اثرات بهداشتی

اثرات ساختمانی

اثرات اجتماعی

 

 

 

 

 

 

 

 

5/1

12

فواید ومضرات آتشفشان رابنوسید.

 

 

2

13

شش اثر نیرو را نام ببرید.

 

 

2

14

عبارات زیر را تعریف کنید.

نیروی غیر تماسی :

 نیروی تماسی

 

5/1

15

به نظر خودت از این امتحان چه نمره ای می گیری اگر درست حدس بزنی یک نمره به نمره ی امتحانی ات اضافه خواهد شد.

1

 

موفق وپیروز باشید

20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موفق باشيد

 

 

جمع بارم

20

 

 

هدیه های آسمانی(کلاس ششم)

+ نوشته شده در شنبه سی و یکم فروردین 1392 ساعت 14:8 شماره پست: 55

پاسخ صحیح را با علامت T مشخص کنید.

منظور از پدر خدا پرستان کیست| کیست؟

الف:حضرت یوسف(ع)£ب:  حضرت ابراهیم(ع) £ ج: حضرت علی(ع)£د:  هیچکدام £      


نام آموزشگاه: شهید ربیعی

بسمه تعالی

نام و نام خانوادگي: ......................................

تاريخ آزمون: زمان آزمون: 50دقیقه

رشته و پايه تحصيلي: ششم ابتدایی

نام درس:هدیه های آسمانی

 

نام پدر: .......................................................

نمره با عدد

 باحروف

 

 

مهر آموزشگاه

نام دبير:                      امضاء دبير

 

رديف

ز دانش زنده ماني جاوداني                                                ز ناداني نيابي زندگاني

بارم

1

پاسخ صحیح را با علامت T مشخص کنید.

منظور از پدر خدا پرستان کیست| کیست؟

الف:حضرت یوسف(ع)£ب:  حضرت ابراهیم(ع) £ ج: حضرت علی(ع)£د:  هیچکدام £              

5/0

2

کدامیک از موارد زیر بیانگر زندگی برتر هستند؟

الف:  زندگی پس از مرگ£ زندگی در رفاه کامل£ج: زندگی دوران جوانی £ هیچکدام£

5/0

3

بیشترین ایات قرآن درمورد کدامیک از موارد زیر است؟

الف :توحید£ب:نبوت£ ج:معاد£     د: عدل£        

5/0

4

در جاهای خالی کلمات مناسب بنویسید.

معنی کلمه ی پارسا..................است.

تولی یعنی ...................................

اسراف یعنی........................................................................................................................

2

5

در جدول زیر نام اقوام حمید نوشته شده است محرم ونامحرم بودن آنها را بنویسید

 

مادر بزرگ

دختر عمه

دختر  دایی

خاله

زن عمو

خواهر

 

 

 

 

 

 

5/1

6

نظم وهماهنگی موجود در عالم هستی نشانگر چیست؟دو مورد

 

1

7

سه ورزشی که پیامبر مسلمانان را به فراگیری آنها سفارش کرد را نام ببرید.

                                                                                                                               

 

5/1

8

رهبری جامعه ی دینی در زمان غیبت امام زمان برعهده ی کیست؟

 

    5/

9

امام حسین (ع)هدف خود را از قیامش چه چیزهایی اعلام کرد؟

 

 

5/1

10

امامان چه ویژگی هایی دارند شش مورد بنویسید؟

 

 

3

11

 پیا م آیه ی شریفه ی"فمن یعمل مثقال ذره خیره یره" چیست؟

 

 

1

12

تکلیف انسان پس مرگ چیست؟ایا بامرگ انسان نابود می شود؟

 

2

13

حجاب به چه معناست؟

 

1

14

احکام مسائل زیر را مشخص کنید

حکم  روزه مسافری که نمازش شکسته است. چیست؟

حکم نماز مسافری که از شهر خود 35کیلومتر بیرون رفته است وقصد ده روز نیز نکرده است چیست؟

 

 

 

 

5/1

15

آداب معاشرت را تعریف کرده وبرای ان مثالی بیاورید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    2

 

آسمانی باشید

20

 

 

مرتب سازی کلمات(کلاس اول)
+ نوشته شده در شنبه سی و یکم فروردین 1392 ساعت 14:2 شماره پست: 54

مرتب کن.

 بازی – می کند – میدان – داور – در


بسمه تعالی

نام و نام خانوادگی :

مرتب کن.

 بازی – می کند – میدان – داور – در

 

-------------------------------------------------

جنگل – گرگ – می کند – در – بزرگ – زندگی

 

-------------------------------------------------

 

در جمله بکار ببر.

 

بُز  -  دوست  ^

 

برف  -  زمستان ^

 

بخش دوم کلمه ها را بنویس.

فَر + ...........................                       گُر + ...........................

 

گا + ............................                      دُ + ..............................

 

ارزیابی :                                                                    خ خ         خ        ق ق         ن

1- دانش آموز کلمه ها را تشخیص می دهد.

2- دانش آموز مرتب کردن جمله ها را می داند.        

3- دانش آموز نشانه ها را تشخیص می دهد.                         

4- دانش آموز سرعت عمل خوبی دارد.

بازی با کلمات (کلاس اول)

+ نوشته شده در شنبه سی و یکم فروردین 1392 ساعت 13:59 شماره پست: 53

بسمه تعالی

  نام و نام خانوادگی:

1- فرزندم 20 کلمه بنویس که نقطه نداشته باشد


 

بسمه تعالی

  نام و نام خانوادگی:

1- فرزندم 20 کلمه بنویس که نقطه نداشته باشد.

 



 

2- فرزندم 20 کلمه بنویس که 1 نقطه داشته باشد.

 



3- فرزندم 20 کلمه بنویس که 2 نقطه داشته باشد.

 



4- فرزندم 20 کلمه بنویس که 3 نقطه یا بیشتر داشته باشد.

 



آزمون عملکردی درس ریاضی اول
+ نوشته شده در شنبه سی و یکم فروردین 1392 ساعت 13:54 شماره پست: 52
                                      آزمون عملکردی درس ریاضی       

نام و نام خانوادگی:                                                            مدت آزمون : 30 دقیقه

 

شیوه ی اجرا :   فردی        گروهی             هدف کلی : مهارت زبان آموزی

 

1- دسته های ده تایی تشکیل


                                          آزمون عملکردی درس ریاضی       

نام و نام خانوادگی:                                                            مدت آزمون : 30 دقیقه

 

شیوه ی اجرا :   فردی        گروهی             هدف کلی : مهارت زبان آموزی

 

1- دسته های ده تایی تشکیل و جای خالی را کامل کنید.

 

 

 


......................... ده تایی

......................... یکی

......................... ده تایی

......................... یکی

.................. ده تایی

....................... یکی

 

2- برای عدد جدول ها شکل بکشید و دسته بندی کنید.

یکی

ده تایی

1

3

یکی

ده تایی

4

2

 

 

 

 

 

 

 

 

یکی

ده تایی

0

2

یکی

ده تایی

8

1

   

                                     

 

 

 

3- کامل کنید

10= ............... + ...............                                    9 = ............... + ..............

  ...............= .............  -  8                                     5= ............... + ...............

  ............... = ................  +  7                                8 = .............. + ...............

  ................  =  5  + ................                         ...............  =  7  - ................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خ خ

خ

ق ق

ن

 

 

 

 

 

 

معیارها :                                              

1- دانش آموز مفهوم دسته بندی را می داند.

2- دانش آموز عدد را دسته بندی می کند.

3- دانش آموز مفهوم جمع و تفریق را می داند.

4- دانش آموز سرعت عمل خوبی دارد.

آزمون عملکردی بخوانیم بنویسیم اول

+ نوشته شده در شنبه سی و یکم فروردین 1392 ساعت 13:50 شماره پست: 51

آزمون عملکردی بخوانیم بنویسیم اول

1 ) ترکیب کنید.

 

  


 

ا

او

یـ

ی

بـ

 

 

 

 

 

 

 

تـ

 

 

 

 

 

 

 

د

 

 

 

 

 

 

 

سـ

 

 

 

 

 

 

 

مـ

 

 

 

 

 

 

 

ر

 

 

 

 

 

 

 

لـَ

 

 

 

 

 

 

 

شـ­­

 

 

 

 

 

 

 

 
اختلالات املایی و راهکار ها
+ نوشته شده در سه شنبه بیست و هفتم فروردین 1392 ساعت 19:40 شماره پست: 93
اختلالات املایی و راهکار ها

برای درمان نارسا نویسی می توان از اقدامات زیر کمک گرفت:

1. مدادی در اختیار دانش آموز قرار داده  تا خطوطی به دلخواه رسم کند.

2. به دلخواه نقاشی کرده و آن را  رنگ بزند


اختلالات املایی و راهکار ها

برای درمان نارسا نویسی می توان از اقدامات زیر کمک گرفت:

1. مدادی در اختیار دانش آموز قرار داده  تا خطوطی به دلخواه رسم کند.

2. به دلخواه نقاشی کرده و آن را  رنگ بزند.

3. با استفاده از گچ نرم روی تخته خط بکشد و نقاشی کند.

4. به وضعیت نشستن کودک توجه نموده و آن را اصلاح کنید. او باید کاملاَ راحت روی صندلی بنشیند.

5. کاغذ یا دفتری که در آن می نویسد، راست باشد . لبه کاغذ با لبه میز بیش از 15 درجه انحنا نداشته باشد.

6. نحوه مداد گرفتن دانش آموز را کنترل نموده و شیوه درست گرفتن مداد را به او آموزش دهید.

7. اگر انگشتان و عضلات کوچک و بزرگ دست او ضعیف هستند از مدادهای باریک تر و با قطر کمتر استفاده کنید.

 

برای تقویت عضلات دست از فعالیت های زیر می توانید استفاده کنید:

    -بازی با خمیر بازی یا موم   - مچاله کردن کاغذ باطله  - بریدن اشکال مختلف با استفاده از قیچی - بستن بند کفش ، زیپ لباس و دکمه  - حرکت انگشتان دست با استفاده از فرمان معلم- باز و بسته نمودن پیچ و مهره - رسم دو خط موازی و از او بخواهیم در بین خطوط بنویسد.

   تمیز دیداری :

    دانش آموزانی که در تمیز دیداری دچار مشکل هستند معمولاً کلمات را اینگونه می نویسند:

 

شکل درست کلمات

شکل نادرست کلمات

زود – خانه – روز – دوش – تبر

دوز جانه زور دوس بتر

   روش های درمان:

    ممکن است این مشکل مربوط به توانایی تشخیص باشد. مثلاً دانش آموز س را از ش – ر را از ز – ف را از ق – ح را از خ – د را   ز ذ ع را از غ و تشخیص ندهد.  

برای تقویت در تمیز دیدار می توان از شیوه های زیر کمک گرفت:

    کارت هایی مانند نمونه زیر تهیه می کنیم

حرف

نمونه حروف سمت راست را در بین حروف دیگر پیدا کن

ج

چ   ی   ص   ج    ح    خ     ع    ک    ح      خ     

د

ر   ز   ژ    و      د      ذ      م      ص   ث     ق     غ    

ل

ک      ن      م      ل     گ     س      ب     ق      ل     د    

                   همین کار را با کلمات نیز می توانیم انجام دهیم.

کلمه

نمونه  کلمه سمت راست را در بین کلمات دیگر پیدا کن

دانش

رانش      داش       دانش      روش      دانشور

حاتم

خانم    خاتم      حاتم     دائم       جائم       

         حرف یا صدای مورد نظر را در کلمات مشخص زیر را پر رنگ نمایید :

      س--   خروس       شستشو        مسائل      سطل         سماور       هسته       لباس

*کارت هایی تهیه نموده حروف الفبا را در جهات مختلف روی آن نوشته و از دانش آموز می خواهیم با چرخاندن کارت حروفی که درست در مقابل او قرار می گیرند را بخواند.

* حروف یا کلماتی را به صورت ناقص نوشته از او می خواهیم و آن را تکمیل کند.

* تصاویر نقطه چین را پر رنگ کند.

* تصاویر ساده هندسی را کپی کند.

حافظه توالی دیداری :

 این مهارت به توانایی یاد آوری آنچه دیده ایم به همان ترتیبی که بوده مربوط می شود

دانش آموزانی که از این مهارت به اندازه کافی برخوردار نیستند در تجسم و ترتیب و توالی حروف دچار مشکل می شوند. به عنوان مثال مادر را مارد می نویسند.

برای تقویت حافظه دیداری می توان این فعالیت ها را انجام داد .

شقایق  - گل – لاله – بهار

*یک کارت مقوایی که روی آن سه کلمه نوشته شده است به دانش آموزان نشان می دهیم سپس آن را مخفی کرده و از وی می خواهیم آن کلمات را به ترتیب باز گو کند . پس از انجام موفقیت آمیز این تمرین کارت هایی با تعدا د بیشتری از کلمات را به وی نشان داده همان تمرین را دنبال می کنیم .

 

ی)حساسیت شنوایی :

برای ترمیم حساسیت شنوایی می توان این فعالیت ها را انجام داد . مربی می تواند چند وسیله صدا دار را بسازد تا دانش آموزان از آنها استفاده کند و با انواع صدا آشنا شود . مثال :مسواک____ مسباک         ژاله _____جاله      وجدان ___ وژدان 

*صدا های مختلف مثل گریه ،خنده ،سرفه ،چک چک آب ، باران ، ضربه انگشت به در ، ضربه انگشت به شیشه ، برخورد توپ با زمین و امثال آن را در نوار کاست ضبط کرده و از دانش آموزان می خواهیم به آنها گوش داده و صدای هر کدام را تشخیص دهد و بیان نماید .

*چشمان دانش آموز را با دستمال می بندیم و از همکلاسی هایش می خواهیم تا نام او را بگوید . و او تشخیص دهد که چه کسی صدایش کرده است این کار یعنی گفتن نام او توسط دانش آموز نباید به همان ترتیبی باشد که درکلاس نشسته اند زیرا دراین صورت ممکن است به جای استفاده از حساسیت شنوایی صدا یشان را از ترتیب نشستن آنان تشخیص دهد

بچه های کلاس اول

+ نوشته شده در چهارشنبه شانزدهم اسفند 1391 ساعت 12:11 شماره پست: 109

این بچه ها هم بچه های شیطون کلاس اول مدرسه ی جهادند.

تصویر 1

 


تصویر2

تصویر3

تصویر4

تصویر5

تصویر6

تصویر7

 
طرح درس ریاضی کلاس چهارم
+ نوشته شده در شنبه دوازدهم اسفند 1391 ساعت 23:4 شماره پست: 47
   طرح درس روزانه

نام درس : ریاضی                     پایه :چهارم                  مقطع : ابتدایی           


بسمه تعالی                                      تعداد فرا گیران : ----

عنوان درس :  تقسیم ها غیر اساسی  با باقی مانده         روش تدریس : مکا شفه ای       تاریخ    /3

    

هدف کلی : آشنایی با تقسیم های غیر اساسی باباقی مانده                

اهداف جزیی :

انتظار می رود پس از از اجرای این  درس دانش آموزان برموفقیت های زیر دست یابند :

1 . آشنایی با تقسیم های با باقی مانده

2.  آشنایی با راه حل بدست آوردن سریع جواب این تقسیم ها

3 . آشنایی با کار برد این تقسیم ها در زندگی  

اهداف رفتاری :

انتظار می رود پس از اجرای این درس دانش آموزان به موفقیت های زیر دست یابند :

1. نحوه ی حل این تقسیم ها را بنویسید . (دانشی )

2. به کار برد این تقسیم در زندگی پی ببرند . (مهارتی )

3 . تقسیم های با باقی مانده را حل  کنند . (دانشی )

4 . با استفاده از وسایلی که در اختیار دارند به صورت مجسم تقسیم ها را بسازند . (مهارتی )

5 . برای تقسیم ها شکل بکشند . (مهارتی )

6.  مسائل مربوط به تقسیم ها را حل کننئ . (مهارتی )

7. برای تقسیم ها مسئله بسازند .(مهارتی )

8 . با علاقه در کار گروهی شرکت کنند و به یاد گیری درس علاقه نشان دهند . (نگرشی )

مد ل کلاس : U شکل

وسایل  مورد نیاز : بسته های  ده تایی و یکی  ، کتاب ،تخته ، گج ، خودکار ،‌ دفتر . 

ارزشیابی ورودی :

1. پاسخ  ضرب های زیر را بدست آورید :                     594                                          631

                                                                                         6       *                                     5       * 

 

2. برای تقسیم های  زیر شکل بکشید و مسئله  بسازید                       =  9  ÷ 81             =  7 ÷ 24

ایجاد انگیزه : چگونه می توان عدد 23رابر2 تقسیم کرد ؟

ارائه درس :

مرحله ی اول : بیان موضوع

در این مرحله معلم  توضیحاتی را در رابطه با این گونه تقسیم ها می دهد : بعضی از اعداد را اگر بر عددی دیگر تقسیم کنیم ممکن است  به طور کامل تقسیم نشوند  یعنی  اگر آن اعداد را به دسته های مشخص شده دسته بندی  کنیم تمام شکل ها در دسته ها قرار نمی گیرند .

مرحله ی دوم: تعامل معلم  ،دانش آموزان و موضوع

معلم : 37  تانی بردارید ، 37 یعنی چه

دانش آموزان : 37 یعنی 3 بسته  ده تایی و 7یکی .

م : 37 تا را به طور مساوی به 3 دسته تقسیم کنید .

در حین انجام کار خواسته شده به سوالاتی که از شما می پرسیم پاسخ دهید .

د : شروع به بسته بندی کردن می کنند .

م: دسته بندی مردید ؟

د : بله

م : در هر دسته چند بسته ده تایی قرار دادید

 د :دوتا یکی ولی یکی ازنها اضلفه آمد و خارج از از دسته ماند 

م : چرا که یکی اضافه ماند ه در یکی از دسته ها قرار ندادید ؟

 د : زیرا اگر آن را در یکی از دسته ها قرار می دادیم دسته ها به طور مساوی درست نمی شدند

م : چند تا ازنی ها خارج از دسته ها باقی ماند ؟

د: ارنی ها  باقی ماند . 

م : پس هر چند تا ازنی ها که خارج از دسته ها بمانند به آن ها باقی مانده می گویند .  

م : حالا موافق هستید شکل 37 را در دفترتان بکشید ؟ شروع کنید

 د : در دفترشان  شکل  مقابل را رسم می کنند .

 

                           
   
   

 

 
           
 
 
 

 

 

 

 

 

م : حالا شکل کشیده شده را به 3 دسته مساوی تقسیم کنید .

د : دسته بندی را انجام می دهند .

 م : چند دسته درست کردید و چند تا باقی ماند . 

د: 3 دسته درست شد و انی باقی ماند .

م : در هر دسته چند تانی قرار گرفت ؟    

د : 12 تانی .

م : بچه ها اگر موافق هستید همه ی این کارهایی را که انجام دادیم به صورت ریاضی  بنویسیم .پس شروع کنید به صورت نماد ریاضی بنویسید .مانند تقسیم های قبلی که باقی مانده نداشتند .        3        37

د : شروع به نوشتن می کنند .

م : تقسیم را حل کنید .اول باید کدام عدد را بر 3 تقسیم کنید .

 د: اول 3 ده تایی را بر 3 تقسیم می کنیم .

م : اگر 3 بسته ی ده تایی را بر 3 تقسیم کنیم چند دسته باقی می ماند .

د : صفر .

م : بعد از ده تایی ها کدام عدد را تقسیم می کنیم .

د : 7 یکی را .

م : از 7تا یکی اگر 6تا یکی برداریم چند تا باقی می ماند ؟

د :1 یکی باقی می ماند ،

مرحله سوم : نتیجه گیری  پس از این که دانش آموزان هر یک توانستند که اول 10تایی ها و سپس  یکی ها را تقسیم می کنند . معلم نتایج درس را به طور خلاصه بیان می کند . 

پس در تقسیم ها همان طور که یاد گرفته بودید اول اعداد ده تایی و سپس  یکی ها را تقسیم می کنیم . و وقتی که اعداد را از هم کم می کنیم ممکن است که باقی  مانده صفر نشود واعداد بزر کتر از صفر به دست آیند ولی باقی مانده نباید آن مقسوم علیه بزرکتر باشد . 

 

           

1- حاصل تقسیم های زیر را به دست آورید                                                              

                                                                                    4      47                                  7              89

 

تعیین  تکلیف :

1. تمرینی : تمرینات کتاب را حل کنید .

2-خلاقیتی : 3 تا تقسیم بل باقی مانده بنویسید و برای آن ها مسئله بسازید

 

 

 

 

 

 

 
طرح درس کلاس سوم
+ نوشته شده در شنبه دوازدهم اسفند 1391 ساعت 23:0 شماره پست: 46
 طرح درس روزانه

نام درس : ریاضی                      پایه : سوم                      مقطع   : ابتدایی            


بسمه تعالی                                                    تعداد فراگیران :            

عنوان درس : خواندن ساعت                 روش تدریس : قیاسی                   تاریخ تدریس ---/3/89

 

هدف کلی : آشنایی فراگیران با دانش آموزان با خواندن  ساعت

اهداف جزئی :

1-  آشنایی دانش آموزان با نحوه ی عمل کردن ئر هنگام خواندن ساعت

2-  آشنایی دانش آمزان با چگونگی خواندن عقربه های ساعت شمار

3- آشنایی دانش آموزان با چکونگی خواندن عقربه های دقیقه و ثانیه شمار

4- آ شنایی دانش آموزان با تغییر کردن ساعت در بعداز ظهر

هدفهای رفتاری :

1- نحوه خواندن ساعت را برای دوستانش توضیح دهد  (دانشی )

2- عقربه های ساعت شمار و ثانیه شمار رااز یکدیگر تفکیک  کند . (دانشی )

3- مثالی از ساعت مطرح کند و بتواند آن را بخواند . (مهارتی )

4- بتواند ساعت را به زبان ریاضی بنویسد . (مهارتی )

5- علاقه زیادی به خواندن ساعت  پیدا کند . (نگرشی )

6- مراحل کار خواندن ساعت را دنبال  کند . (نگرشی ) 

مدل کلاس : شکل Uو یا سنتی . تشکیل  گرو ههای 3تا4  نفری

وسایل مورد نیاز :

چند ساعت دیواری ساعت های مقوایی . و کتاب درسی .

ایجاد انگیزه :

معلم در حالی که ساعت در دست دارد وارد کلاس می شود و ساعت رابه دیوار نصب می کند و سپس  سوالاتی را در مورد ساعت و کاربرد آن در زندگی  روزمره از دانش آموزان می پرسد .

ارزشیابی ورودی :

- برای این درس دانستن ترتیب اعداد به ترتیب نام بردن یا نوشتن آنها کفایت می کند

- اعداد  1  راتا 24 را بنویسید .

- اعداد  1 تا 16  را 5ت 5 تا بنویسید. 

- اعداد 1 تا 60 را 15 تا 15 تا بنویسید .

ارایه ی درس :

مرحله اول : آموزگار قاعده گویی می کند

قاعده اول : در ساعت که همه شماتا به حال آن را دیده اید  3 عقربه وجود دارد .

1 عقربه ی ساعت شما ر یعنی عقربه ای که اندازه آناز همه عقربه ها ی دیگر کوچکتر است .

2 عقربه ی دقیقه شما ر که اندازه آن بزرگتر از عقربه یساعت شمار است .

3- آخرین عقربه که ثانیه شمار نام دارد ئ باریک ترین آنها است .

معلم در این مرحله دانش آموزان را با عقربه های ساعت آشنا می کند وبه وسیله نشان دادن عقربه های مختلف دانش آموزان را به درس علاقمند می سازد و همچنین به آنها می گوید که فعلا با عقربه های ثانیه شمار کاری نداریم و در سال های بعد بیشتر با آنها آشنا می شویم .

قاعده دوم : عقربه ی ساعت شمار از عدد 1 یعنی ساعت 1 تا عدد 24 یعنی ساعت 24 را نشان  می دهد . همان طور که مادر طول یک شبانه روز 24ساعت داریم .

قاعده سوم : هنگامی که ساعت از 12 ظهر می گذرد و روی شماره 1 قرار می گیرد ساعت 13 یعنی همان 1 بعدازظهر است و ما از این به بعد به ساعت 1 بعداز ظهر می گوییم ساعت 13.

قاعده چهارم : عقربه های دقیقه شمار و ثانیه شمار از 1 تا 60 را نشان می دهد یعنی دقیقه ها و ثانیه های ما به 60قسمت مساوی تقسیم می شود .

قاعده پنجم : ربع ساعت یعنی 15 دقیقه و نیم ساعت یعنی 30 دقیقه

مرحله دوم : ارایهء مثال و شواهد از طرف آموزگار

آموزگار تصویری از یک ساعت را نشان می دهد و سوالاتی می پرسد و سپس خودش به کمک دانش آموزان به آنها پاسخ می دهد .

1. روی ساعت مقوایی ساعت 12:15 را نشان داده و به بچه ها الآن ساعت ما عدد چند را نشان می دهد ؟ آموزگار نحوه درست خواندن ساعت را آموزش  می دهد

2-  در این جا برای نشان دادن ساعت ها بعداظهر 12 ظهر مثالی می زند : ساعت 17:40را روی ساعت نشان داده و بچه ها  می گوید این ساعت چون بعد ازظهر  را نشان می دهد پس از 12 عبور کرده است باید این طور نوشته شود (یعنی همان پنج وچهل دقیقه ) .

3-در این مرحله معلم به معرفی ربع ساعت و نیم ساعت برای بچه ها می پردازد

.مثلا ساعت 10:15 را مثال می زند و طرز خواندن را به بچه ها می گوید

مرحله سوم : ارایه شواهد از طرف دانش آموز.

به هر دانش آموزیک ساعت مقوایی می دهیم تا به صورت انفرادی مثال وشواهد ارائه دهند سپس مثال و نمونه های بیان شده در تیم مطرح و بررسی شود  و مناسب ترین مثال ها در ارتباط با درس را انتخاب و به کلاس ارائه دهند .

ارزشیابی  پایانی :

معلم ساعات مختلفی را مطرح می کند و آن ها را روی ساعت نشان می دهد و دانش آموزان آن را می نویسند و می خوانند

ساعت های زیر به زبان ریاضی بنویسید و بخوانید.

الف : دوازده و چهل وپنج دقیقه                                                 ب: سه و چهل و پنج دقیقه بعد از ظهر

ج: شش و پنجاه و پنج دقیقه                                                          د : دو و بیست دقیقه بعد از ظهر

جمع بندی و نتیجه گیری :

معلم که از خواندن و نوشتن ساعت به وسیله دانش آموزان اطمینان پیدا کرد درس را جمع بندی کرده و اشکالات  دانش آموزان را برطرف می کند . البته در این روش اشکالات دانش آموزان  در مرحله سوم ارایه ی درس به کل برطرف می شود.

تعیین تکلیف :

ساعت های طول روز که اعضای خانواده به سه کار می روند را بنویسید و بخوانید .

ساعت ها و پخش برنامه تلویزیون ( اخبار کارتون ---) را بنویسید و بخوانید 

 

 
طرح درس کلاس دوم
+ نوشته شده در شنبه دوازدهم اسفند 1391 ساعت 22:59 شماره پست: 45
نام درس : ریاضی                      پایه : دوم       مقطع  : ابتدایی

بسمه تعالی

       تعدا د فراگیران :

عنوان درس : آشنایی با اشکال هندسی و ویژگی آنها

روش تدریس : دریافت مفهوم            تاریخ تدریس:  ... /3/ 89

 
 
 

هدف کلی : آشنایی فراگیران با اشکال  و یژگی های ،مربع ،مستطیل ،دایره و مثلث

اهداف جزئی :

1-آشنایی  با نام اشکال  هندسی

2- آشنایی با ویژگی های هندسی  هر شکل و بر شمردن آنها 

3- کسب توانایی  مقایسه دو شکل هندسی 

اهداف رفتاری : 

اشکال هندسی رابه نام بیان کند .

اشکال  هندسی را به تنهایی رسم کند

مفهوم ضلع و قطر را بیان کند .

در داخل اشکال اظلاع و قطرها را مشخص کند .

توانایی ساخت اشکال  را مثلا با خمیر بازی کسب کند

مدل کلاس : مدل Uشکل و تشکیل گروههای 4-3 نفره

وسایل مورد نیاز : تخته سیاه ،خمیر بازی ،جدول تهیه شده وجعبه های  اشکال هندسی و مورد نظر  ارزشیابی ورود و ایجاد انگیزه :

معلم به گروهها خمیر بازی می دهد واز آنها می خواهد که هر شکل هندسی راکه یاد گرفته  اند  درست کنند و چون از قبل 4 شکل مربع ،مستطیل ، مثلث و دایره را یاد گرفته اند گروهها را هدایت می کنیم تا هر 4 شکل را تهیه کنند که ارزشیابی  شوند و هم چنین با این راهبرد توجه آنها را برای آشنایی بیشتر با ویژگی های این اشکال فراهم می کند

ارائه درس :

 گام اول : در ابتدا معلم جدولی را شامل ویژگیهای هر شکل هندسی می باشد رادر اختیار دانش آموزان  قرار داده و از آنها  می خواهد تا جدول را با دقت مطالعه کنند . 

شکل

دارای 4 ضلع

قطر دارد

    ضلعها برابر                

     قطرها برابر

ضلع کوچکتر از قطر

مربع

بلی

بلی

بلی

بلی

بلی

دایره

خیر

بلی

خیر

بلی

خیر

مثلث متساوی الساقین

خیر

 

خیر

خیر

خیر

خیر

مستطیل

بلی

بلی

خیر

بلی

بلی

پس از مطالعه جدول توسط دانش آموزان معلم به هر گروه جدولی مطابق جدول زیر می دهد و از گروهها می خواهد با مشورت بین اعضا پس به عنوان مطرح شده ببرند و به نتیجه برسند که عنوان مطرح شده و خواسته شده و مربوط به چه مطلبی از ویژگی اشکال داده شده می باشد.

شکل

               -----

          ------

            -----

مربع

بلی

بلی

بلی

دایره

خیر

خیر

بلی

مثلث متساوی الساقین

خیر

خیر

خیر

مستطیل

خیر

بلی

بلی

پس از مشخص شدن عنوانها نتیجه مربوط به هرستون در قالب جمله ای بیان می گردد و برای تفهیم بهتر روی مقوا یی نوشته و در کلاس  نصب می کنیم

گام دوم : در این مرحله جدولی همانند جدول زیر در اختیار گروهها قرار داده می شود تا هر گروه در مقابل شکل هابا توجه به عنوان مشخص شده بلی یا خیر نوشته و در اختیار سایر گروهها قرار داده می شود تا گروهها شکل مربوط را با توجه  به عنوان و موارد با توجه به عنوان مشخص شده بلی یا خیر مشخص کنند و هر گروه کار خود را ارائه می دهد و نتاج بدست آمده به مقوا منتقل می شود تا در مقابل ودید فراگیران  قرار داشته و موجب تفهیم بهتر مطالب شود .

گام سوم : در پایان هر گرو ه ویژگی های  یکی ازاشکال را انتخاب و به کلاس گزارش می دهد

جمع بندی : معلم با کمک شاگردان وبا پرسیدن سوالاتی از آنهامطالب را جمع بندی می کند و در صورت نیاز مطالبی را برای تکمیل اطلاعات ارائه می دهد .

ارزشیابی  پایانی :معلم در قالب بازی زیر از اطلاعات فراگیران ارزشیابی می کند :

معلم یکی از ویژگی های یک شغل را گفته و شاگردان با هم شغل مورد نظر را حدس می زنند .

مثلا :کدام شکل دارای 4 ضلع مساوی است ؟

فراگیران : مربع ---  آی  ----  مربع

تکلیف منزل : دانش آموزان را به 4 گروه تقسیم و از هر گرو خواسته می شود تا ا شکل را انتخاب و ویژگی های آن راروی مقوا یی با سلیقه خود تهیه ودر کلاس نصب می شود .

شکل

ضلع کوچکتر از قطر

قطر هابرابر

 

خیر

بلی

 

بلی

بلی

 

بلی

خیر

 

خیر

بلی

 

 
شیر بدجنس وروباه باهوش
+ نوشته شده در شنبه دوازدهم اسفند 1391 ساعت 16:23 شماره پست: 37

 


 

یکی بود یکی نبود. در ج

داستان شیر بد جنس و روباه

نگلی بزرگ و سرسبز شیری پیر زندگی می کرد. او آن قدر پیر شده بود که دیگر نمی توانست برای خودش شکاری پیدا کند. آقا شیر از گرسنگی بسیار ضعیف شد. پس با خودش فکر کرد و بالاخره راه حلی پیدا کرد.



او تصمیم گرفت در غارش دراز بکشد و خودش را به مریضی بزند و وقتی دیگران به ملاقاتش آمدند، آن ها را شکار کند. شیر پیر نقشه ی پلیدش را عملی کرد. در غارش دراز کشید و منتظر ماند. حیوانات زیادی به ملاقات شیر آمدند، اما شیر بدجنس همه ی آن ها را شکار کرد.



یک روز، روباه به ملاقات آقای شیر آمد، اما از آن جایی که روباه طبیعتاً حیوان زرنگ و باهوشی است، دم در غار ایستاد و اطراف غار را وارسی کرد. حس ششم روباه به کمکش آمد و متوجه ی موضوع شد. بنابراین روباه از بیرون غار با صدای بلند پرسید، آقای شیر، خدا بد نده، چطوری؟



شیر گفت: اصلاً حالم خوب نیست. حالا چرا بیرون ایستادی، بیا تو؟




روباه باهوش جواب داد: خیلی دلم می خواهد از نزدیک حال شما رابپرسم، اما نمی توانم. چون تمام ردپاها نشان می دهد که حیوانات وارد غار شده اند ولی هیچ کدام برنگشته اند. منم که احمق نیستم، پس از همین بیرون احوال شما را می پرسم.



بعد روباه به سمت جنگل برگشت و همه چیز را برای بقیه ی حیوانات تعریف کرد.

 
داستان غول چراغ جادو
+ نوشته شده در شنبه دوازدهم اسفند 1391 ساعت 16:20 شماره پست: 36
 

 

یک روز، زن و شوهری جوان، در ساحل دریا، با هم توپ بازی می کردند و لحظات خوشی را می گذراندند .

بعد از مدتی، ناگاه زن، زن ضربه ای محکم به توپ می زند و توپ به شیشه های پنجرۀ خانه ای ویلایی که در آن نزدیکی بوده، اصابت می کند و ... تق ! شیشه می شکند .

مرد عصبانی، نگاهی به زن می کند و می گوید : ببین چکار کردی؟ حالا باید هم معذرت خواهی کنیم، هم خسارتشان را جبران کنیم .

زن با ترس و لرز، حرفی نمی زد و فقط نگاه می کرد .

مرد، دوباره با همان لحن ادامه داد : یادت باشه، تو شیشه را شکستی، واسه همین، هم باید خودت عذرخواهی کنی و هم خودت خسارتش را بپردازی !

زن، علیرغم میل باطنی، به همراه شوهرش، به طرف خانۀ ویلایی می روند .

ابتدا، به نظر نمی آمد که کسی توی خانه باشد، یک کمی بیرون خانه را ورانداز می کنند و بعد مرد در می زند !

یک صدایی می گوید : بیایین تو !

زن و شوهر داخل خانه می روند و مردِ درشت هیکل و سیه چرده ای را می بینند که نیمه برهنه،  که روبرویشان، به حالت ادب، دست به سینه ایستاده است .

به محض وارد شدن زن و شوهر، مرد می گوید : سلام سروران من ! با من کاری داشتید ؟

زن و شوهر با تعجب به همدیگر نگاه می کنند و مرد می گوید : همسرم، ناخواسته، توپ را به این سمت انداخت و شیشۀ پنجرۀ شما را شکست و اکنون هم می خواهد عذرخواهی بکند و خسارتش را بپردازد .

مردِ سیه پرده، سری تکان می دهد و می گوید : سروران من ! عذرخواهی نیازی نیست، من غول چراغ جادو هستم، و وقتی شیشه شکست، توپ شما به شیشه ای که جادوگری بدجنس مرا در آن حبس کرده بود، اصابت کرد و آن را شکست و من آزاد شدم .

زن و شوهر به هم نگاهی کردند و شادمانی خود را در دل، حفظ کردند .

غول چراغ جادو ادامه داد : مسروران من ! اکنون، من می توانم 3 آرزو را برآورده بکنم، بنابراین هرکدامتان یک آرزو بکنید و آرزوی سوم را هم اجازه بدهید، خودم بیان بکنم .

این بار، زن و شوهر به هم نگاه می کنند و از این واقعه ای که برایشان رُخ داده، خوشحال می شوند .

غول چراغ جادو، اول رو به شوهر می کند و می گوید که آرزو بکند .

شوهر کمی فکر می کند و می گوید : من می خواهم تا پایان عمرم، ماهی 5/1 میلیون دلار، حقوق بگیرم .

غول چراغ جادو می گوید : اوه سرورِ من ! این کمترین کاریست برای محبتی که تو در حق من کردی، می توانم انجام بدهم، تو از الان تا آخر عمرت، یک کار شاد و دوست داشتنی با بهترین بیمه و مزایا و در بهترین شرکت ها با حقوق حداقل ماهی 5/1 میلیون دلار خواهی داشت .

مرد از شادی، در پوست خود نمی گنجد .

سپس غول چراغ جادو، رو به زن می کند و می گوید : سرورِ من ! حالا نوبت تو است که آرزو بکنی .

زن می گوید : من دلم می خواهد در تمام کشورهای دیدنی دنیا، یک خانه برای خودم داشته باشم .

غول چراغ جادو می گوید : اوه سرورِ من ! این کمترین کاری است برای محبتی که تو در حق من کردی، می توانم انجام بدهم، تو از الان در تمام کشورهای توریستی و زیبای دنیا، ویلایی بزرگ با بهترین امکانات تفریحی و خدمۀ آموزش دیده خواهی داشت .

این بار، زن نیز خوشحال، به سمت شوهرش می رود و می خواهد او را در آغوش می گیرد، ناگاه، غول چراغ جادو، نفس عمیقی می کشد و می گوید : سروران من ! حالا نوبت من است که آرزو بکنم .

زن و شوهر تعجب می کنند و مرد می گوید : یعنی ما باید آرزوی ترا برآورده بکنیم ؟!

غول چراغ جادو می گوید : سرورِ من ! تو نه، تو نمی توانی آرزوی مرا برآورده بکنی . همسر مهربان و زیبایت باید چنین کاری بکند .

تعجبِ زن و شوهر بیشتر می شود و در حین تاباوری، غول چراغ جادو ادامه می دهد : من می خواهم امروز بعدازظهر را با همسر تو به سر ببرم !

زن و شوهر به هم نگاهی می کنند . زن، زیرچشمی نگاهی به هیکل سوخته و ورزیده غول چراغ جادو می اندازد و خوشحال می شود، امّا با بی تفاوتی به شوهرش می گوید : من برایم مهم نیست، هرچی تو بگویی، می دونی که من ترو دوست دارم و درکنار تو بهم خوش می گذرد ! و برآورده نشدنِ آرزویم اصلاً مهم نیست !

شوهر هم از ترس اینکه مبادا، آن همه امکانات و درآمد 5/1 میلیون دلاری مادام العمر را از دست بدهد، و همچنین نمی خواهد خود را از تک و تا بیاندازد، به زن می گوید : عزیزم ! من به همین درآمدی که دارم، قانع هستم ! امّا دلم می خواهد تو به آرزوت برسی و تعطیلات آخر هفته ها را به ویلاهایت در کشورهای توریستی بروی و خوش بگذرانی .

زن در دل لبخند می زند و با ظاهری آرام می گوید : مهم نیست عزیزم .

مرد می گوید : این چند ساعت را، با ماهیگیری سرم را گرم می کنم .

و بعد آرام تر می گوید : فقط نگذار زیاد بهش خوش بگذرد !

و بلافاصله به طرف درِ خروجی خانۀ ویلایی می رود .

زن و غول چراغ جادو به طبقه بالا می روند ...

بعد از گذشت چندین ساعت ... ،

غول چراغ جادو، دو تا آب میوه از یخچال می آورد و یکی را به زن می دهد و دیگری را خودش می خورد و در همان حال به زن می گوید : از زندگی خودت و شوهرت بگو !

زن می گوید : شوهرم مدیر تجاری یک شرکت معتبر است و من هم حسابدار یک فروشگاه بزرگ هستم .

غول چراغ جادو می پرسد : تحصیلاتتان چقدر است ؟

زن با افتخار می گوید : هر دوی ما، در رشته مون، مدرک مستر داریم .

غول چراغ جادو می پرسد : چند سال دارید ؟

زن جواب می دهد : هر دوی ما 30 ساله هستیم .

غول چراغ جادو با تعجب می گوید : هر دوی شما 30 ساله هستید و تحصیلات عالی دارید و در قرن بیست و یکم زندگی می کنید و باز هم باور دارید که «غول چراغ جادو» وجود دارد ! واقعاً که برای هردوی شما متأسفم !!!

 
تاثیزات اقدام پژوهی
+ نوشته شده در شنبه دوازدهم اسفند 1391 ساعت 16:7 شماره پست: 35
چرا تحقيق معلمان مهم هستند؟
جنبش بازسازي مدارس كه در قلب آن تصيم‌گيري جمعي نهفته است مسئوليت‌هاي جديد را براي معلمان، مدارس محلي و نواحي بوجود آورده است آنها مسئول تمام سياستها و برنامه‌ها مي‌باشند لذا تنها تصميم‌گيري براي معلمان كافي نمي‌باشد بلكه آنها براي تصميمات هشدار دهنده و تصميماتي كه از طريق داده‌ها بدست مي‌آيد دعوت مي‌شوند بنابراين براي معلمان ضروري است كه در مستعد كردن و ارزيابي فعاليت‌هايشان مشورت و همكاري كنند اقدام پژوهي يك وسيله‌اي است براي آن هدف مي‌باشد.

 اقدام پژوهي به صاحب نظران كمك مي‌كند كه نيازهايشان را بشناسند و در فرآيند توسعه آنها را تشخيص دهند و نتيجه تغييرات را خود طراحي و اجر كرده‌اند و ارزيابي كنند جنبه خود ارزيابي اقدام پژوهي مربوط به فلاسفه‌اي است كه در جنبش TOE و OBE درگير هستند مي‌شود

تأثيرات اقدام پژوهي چيست؟
شواهد روز افزون دال بر اينكه اقدام پژوهي تأثيرات حرفه‌اي و شخصي مثبت براي افرادي كه مشغول اين كار هستند دارا مي‌باشد اقدام پژوهي براي معلمان فرصت كسب دانش و مهارت در متدهاي تحقيق مي‌باشد. تا از امكانات و فرصت‌هايي براي تغييرات آگاه بشوند. فعاليت معلمان در اقدام پژوهي خيلي منتقدانه و داراي بازتاب در حيطه كاري خودشان شده است. معلماني كه در اقدام پژوهي درگير هستند در اين متد خيلي بادقت عمل مي‌كنند. تقريباً‌ در كل روشها براي فرآيند تدريس با دقت عمل مي‌كنند.
لوريين استهاوس يك بار گفت: اين معلمان هستند كه در نهايت مدارس را به وسيله درك آن تغيير خواهند داد. وقتي معلمان در اقدام پژوهي درگير مي‌شوند و با آنها فهم خود را از فرآيند آموزشي بالا مي‌برند. چيزي كه آنها ياد مي‌گيرند تاثير زيادي در آينده بر روي آنچه كه در كلاسهايشان مدرسه‌هايشان اتفاق مي‌افتد خواهد داشت. برنامه‌هاي پيشرفت اعضا برنامه آمادگي معلمان بعلاوه پيشرفت مدارس برنامه‌هاي آينده است. و متأثر خواهد شد بوسيله چيزهايي كه معلمان ياد مي‌گيرند نه از طريق سوالات بحراني و امتحانات دشوار از تمرينات خودشان و از برنامه‌هاي مدرسه كه اقدام پژوهي نيازمند است. سئوالات اقدام پژوهي معلمان از قسمتهايي كه آنها مشكل مي‌دانند تأمين مي‌شود از اختلافات بين آنچه كه به نظر مي‌رسد و آنچه كه واقعاً رخ مي‌دهد آنطور كه اسميت و لاي‌تل پيشنهاد مي‌كنند شكل واحد سئوالات معلمان آن است كه آنها به تنهايي طرح (سئوال دادن) مي‌كنند نه از تئوري و نه از عملي اما از تحقيق معلم مجبور خواهد شد كه ارزيابي دوباره از تئوريهاي جاري كند و تأثير خواهد گذاشت روي آنچه كه از تدريس، يادگيري و آموزش فهميده مي‌شود گفته مي‌شود معلمان معمولا ماركي روي شاگردانشان به جا مي‌گذارند اما به ندرت روي حرفه خود ماركي به جا مي‌گذارند(WOLFE)  از طريق فرآيند و يافته‌هاي اقدام پژوهي معلمان هر دو را انجام خواهند داد

هدف از اقدام پژوهی ( طرح معلم پژوهنده ) چیست؟

+ نوشته شده در شنبه دوازدهم اسفند 1391 ساعت 16:5 شماره پست: 34

هدف از اقدام پژوهی چیست؟

 هدف این دسته از پژوهش های آموزشی، توصیف شرایط یا پدیده های مربوط به نظام آموزشی می باشد.

با استفاده از اقدام پژوهی می توان


 موقعیت های نامعین ملموس مربوط به اقدام ها و عملیات آموزشی را مشخص کرد و در بهبودی آن کوشید.

 هدف اقدام پژوهی کمک به حل مسائل عملی مورد توجه و علاقه مردم در یک موقعیت دشوارمی باشد . 

  هدفهای اقدام پژوهی  را به شرح ذیل می باشد:

1 کشف استعدادهای نهفته و فراهم ساختن بستری مناسب جهت رشد و شکوفایی معلمان.

2 ارج نهادن به فعالیت های پژوهشی معلمان و سایر همکاران فرهنگی.

3 شناخت معلمان نوآور و پژوهشگر و بهره گیری از تجارب ارزشمند آنان در جهت ارتقای کیفی نظام آموزش و پرورش.4 گسترش مهارتها یا رویکردهای جدید و حل مسائل با استفاده از کاربرد مستقیم روش ها و مهارتها در مراکز آموزشی و یا محیط های واقعی و شغلی و …1 این پژوهش وسیله ای برای چاره اندیشی درباره مسائلی است که در موقعیت های خاص، تشخیص داده می شود.2توانایی تحلیل معلمان را افرونتر ساخته و خود آگاهی آنها را بالا می برد.

 روشی برای بهبود شرایط طبیعی در بین معلمان و پژوهشگران است که با کار دانشگاهی سر وکار دارند. همچنین شکست در حیطه تحقیق سنتی را چاره اندیشی کرده و پیشنهادهای روشنی ارائه می کنداین شیوه پژوهشی ابزاری برای تزریق رویکرد مبتنی بر نوآوری بر پیکره آموزش و یادگیری است.

 معلمان وقتی عملکردشان افزایش می یابد که تجربه های خود را در رابطه با فرایند یاددهی یادگیری با همکاران دیگر در میان گذارند و با آنان تبادل نظر نمایند. مشارکت معلمان هم ردیف و هم رشته از طریق اقدام پژوهی در یک طرح پژوهشی، باعث می شود که آنان اطلاعات و تجربه های خود را مبادله نمایند. معلمان با اطمینان و احترام متقابل به یکدیگر در اقدام پژوهی مشارکت می جویند. معلمان شرکت کننده در طرح اقدام پژوهی باید به ضرورت  آشنایی با فنون پایه پژوهشی اعتقاد داشته باشند.

حکایت
+ نوشته شده در شنبه دوازدهم اسفند 1391 ساعت 15:59 شماره پست: 33
مرد خودپسند و مغروری بالای سر کشاورزی ایستاده بود و کار کردنش را نگاه می کرد.

پس از مدتی مرد با غرور گفت: بکار؛ بکار؛ که هر چه بکاری ما می خوریم.

کشاورز گفت: ببخشیدا ولی من یونجه می کارم.

 

[عنوان ندارد]

+ نوشته شده در شنبه دوازدهم اسفند 1391 ساعت 15:58 شماره پست: 32

هر وقت در خیانت در فریب دادن کسى موفق شدى،

به این فکرنکن که اون چقدر احمق بوده،

به این فکرکن که اون چقدر به تواعتماد داشته ... !

[عنوان ندارد]
+ نوشته شده در شنبه دوازدهم اسفند 1391 ساعت 15:57 شماره پست: 31
کسی باش که عمری با تو بودن، یک لحظه ؛

  و لحظه ای بی تو بودن، یک عمر باشد

[عنوان ندارد]

+ نوشته شده در شنبه دوازدهم اسفند 1391 ساعت 15:55 شماره پست: 30

مردی از سر کار برگشت و رو به زنش گفت:برای امشب سه تا بلیط خریدم.زن گفت:چرا سه تا ما که دو نفر هستیم؟مرد گفت برای خودمون نخریدم برای مامان و بابام و دادشم خریدم تا برن و ما راحت بشیم.قهقهه

دختری از خواستگارش پرسید از چه راهی پول در می اورید؟خواستگارش جواب داد:نویسندگی.

دختر با خوشحالی گفت:چه کتاب هایی نوشته اید؟پسره جواب داد:من هیچ کتابی ننوشتم.

دختر پرسید:پس روزنامه نویسید؟پسره گفت:نه.

دختره با تعجت پرسید:پس چه طور پول در می یاری؟پسر گفت:هر وقت پول خواستم،برای بابام نامه می نویسم

و درخواست پول می کنم اون هم بلافاصله برام حواله می کنه.قهقهه

 


معلم تاریخ از دانش اموزان پرسید کی می تونه یکی از کار های مظفرالدین شاه رو نام ببره؟

یکی از شاگردا جواب داد:اضافه کردن چند صفحه به کتاب تاریخ ما.قهقهه

یک خبرنگار برای برای تهیه خبر به یک روستا خوش اب و هوا رفت.از کدخدای ده پرسید اینجا ادم های بزرگی هم

به دنیا امده اند؟

کدخدا جواب داد:نه،در روستای ما بچه ها همیشه کوچولو به دنیا می ایند.قهقهه

توریستی از راهنما پرسید:این شهر اثار باستانی دارد؟اگه سال دبگه بیای چرا.اخه داریم می سازیم.قهقهه

اولی:فکر می کنی احمق کیه؟

دومی:احمق کسی است که کاملا به چیزی اطمینان داشته باشد.

اولی:مطمئنی؟

دومی:کاملا!قهقهه

 
[عنوان ندارد]
+ نوشته شده در شنبه دوازدهم اسفند 1391 ساعت 15:53 شماره پست: 29
پیامبر اکرم (ص) :

هیچ فقری بالاتر از جهل نیست و هیچ مالی باارزش تر از عقل نیست

[عنوان ندارد]

+ نوشته شده در شنبه دوازدهم اسفند 1391 ساعت 15:52 شماره پست: 28

امام حسین (ع) فرمودند:

مردم بنده ی دنیا هستند و دین آویزان زبانشان است تا زمانی دیندار هستند که

معیشتشان تامین شود ، وقتی با بلا مورد آزمایش قرار گرفتند ، دینداران کم

میشوند .

[عنوان ندارد]
+ نوشته شده در شنبه دوازدهم اسفند 1391 ساعت 15:52 شماره پست: 27
حضرت فاطمه (س) :

کسی که عبادت های خالصانه ی خود را به سوی خدا فرستد ،پروردگار بزرگ ،

بهترین مصلحت او را بسویش فرو خواهد فرستاد .

[عنوان ندارد]

+ نوشته شده در شنبه دوازدهم اسفند 1391 ساعت 15:50 شماره پست: 24

امام علی (ع) :

خدایا تو انگونه ای که من دوست دارم پس مرا آنگونه کن که تو دوست داری

یک داستان قشنگ!!
+ نوشته شده در شنبه دوازدهم اسفند 1391 ساعت 15:50 شماره پست: 23
در زمان های گذشته ، پادشاهی تخته سنگی را در وسط جاده قرار داد و برای این که عکس العمل مردم

را ببیند خودش را در جایی مخفی کرد .بعضی از بازرگانان و ندیمان ثروتمند پادشاه ، بی تفاوت از کنار تخته

سنگ می گذشتند. بسیاری هم غرولند می کردند که این چه شهری است که نظم ندارد . حاکم این

شهر عجب مرد بی عرضه ای است و ... با وجود این که هیچ کس تخته


سنگ را از وسط برنمی داشت .

غروب ، یک روستایی که پشتش بار میوه و سبزیجات بود ، نزدیک سنگ شد . بارهایش را زمین گذاشت

و با هر زحمتی بود تخته سنگ را از وسط جاده برداشت و آن را کناری قرار داد . ناگهان کیسه ای را دید

که زیر تخته سنگ قرار داده شده بود ، کیسه را باز کرد و داخل آن سکه های طلا و یک یادداشت پیدا

کرد . پادشاه در آن نوشته بود :

"هر سد و مانعی می تواند یک شانس برای تغییر زندگی شما باشد "!



کوتاه ترین راه ها

+ نوشته شده در شنبه دوازدهم اسفند 1391 ساعت 15:48 شماره پست: 22

کوتاه ترین راه رسیدن به ثروت آن است که قابلیت هایت را بشناسی و برآنها تکیه کنی.

کوتاه ترین راه برای جلوگیری از شکست احتمالی ، مشورت با کسانی است که قبلاً آن راه را رفته اند.

کوتاه ترین راه برای داشتن روانی سالم ، در نظر گرفتن زمانی برای خنده و شادی در هر روز است.

کوتاه ترین راه بری اینکه نخواهی چیزی را به خاطر بسپاری ، نگفتن دروغ است.


کوتاه ترین راه برای رسیدن به آرزوها ، واقع بین بودن است…


کوتاه ترین راه برای رسیدن به تکامل ، انتقاد پذیریی است.

کوتاه ترین راه برای دروغ نگفتن ، شجاع بودن است.

کوتاه ترین راه برای آینده نگری ، قناعت است.

کوتاه ترین راه برای حسرت نخوردن ، آن است که همیشه در حال زندگی کنی.

کوتاه ترین راه برای حل یک مساله ، فهمیدن درست صورت مساله است.

کوتاه ترین راه برای رسیدن به آرامش ، آن است که کمتر به چیزهایی که نداری فکر کنی.

کوتاه ترین راه برای اثبات دوستی ات به یک دوست ، آن است که شنوده خوبی باشی.

کوتاه ترین راه برای فاش نساختن راز دیگران آن است که هرگز به رازشان گوش ندهی.

کوتاه ترین راه برای تحقیر نکردن دیگران این است که فقط چند لحظه خودت را جای آنها قرار دهی.

کوتاه ترین راه برای رسیدن به قدرت واقعی ، تقویت هر چه بیشتر منطق است.

کوتاه ترین راه مقابله با دشمنان آن است که هرگز خونسردی ات را از دست ندهی.

کوتاه ترین راه غلبه بر مشکلات ، کوچک و ناچیز شمردن آنها است.

کوتاه ترین راه برای دانستن یک ارتباط سالم ، داشتن فکر و اندیشه سالم و قلب پاک است

کوتاه ترین راه برای یافتن یک دوست ، توجه به علایق طرف مقابل است.

کوتاه ترین راه مبارزه با ترس ، روبه رو شدن با آن ترس است.

کوتاه ترین راه برای رهایی از افسردگی ، فکر کردن به چیزهای خوب است.

کوتاه ترین راه برای غیبت نکردن آن است که عیوب خود را مثل عیب دیگران ، ببینی

[عنوان ندارد]
+ نوشته شده در شنبه دوازدهم اسفند 1391 ساعت 15:41 شماره پست: 21

رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:

هو شهر اوله رحمة و اوسطه مغفرة و اخره عتق من النار؛

رمضان ماهى است که ابتدایش رحمت است و میانه‏اش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم.

[عنوان ندارد]

+ نوشته شده در شنبه دوازدهم اسفند 1391 ساعت 15:41 شماره پست: 20

امام صادق-ع:

خواب روزه دار عبادت،

خاموشی او تسبیح،

عمل وی پذیرفته شده

و دعای او مستجاب است."

[عنوان ندارد]
+ نوشته شده در شنبه دوازدهم اسفند 1391 ساعت 15:40 شماره پست: 19
امام علی (علیه السلام) :

خداوند بهانه ی نادانی را نمی پذیرد .

باغبان نیک اندیش

+ نوشته شده در شنبه دوازدهم اسفند 1391 ساعت 15:38 شماره پست: 18

روزی خسرو به تماشای صحرا بیرون رفت.باغبانی را دید،مردی پیر و سال خورده.با این حال،سرگرم کاشتن نهال

درخت بود.

خسرو گفت:(ای پیر،در موسوم کهن سالی و فروتنی،کار ایام جوانی پیشه کرده ای.وقت ان است که دست از


این میل و ارزو برداری و درخت اعمال نیک در بهشت بنشانی،چه جای این حرص و هوس باطل است؟درختی که

تو امروز نشانی،میوه ان کجا توانی خورد)؟

باغبان پیر با پاک دلی گفت:(دیگران نشاندند،ما خوردیم؛اکنون ما بنشانیم تا دیگران خورند).



[عنوان ندارد]
+ نوشته شده در شنبه دوازدهم اسفند 1391 ساعت 15:37 شماره پست: 17

دانشمندی یکی را گفت چرا تحصیل علم نمی کنی؟ ان شخص گفت آنچه خلاصه علم است به دست اوردم .

دانشمند از او پرسید که خلاصه علم چیست؟ گفت پنج چیز است:

اول اینکه تا راست به پایان نرسیده است، دروغ نگویم.

دوم اینکه تا حلال انتها نیافته است، دست به حرام نکشم.

سوم انکه تا از نفس


 خود فارغ نشدم، به جستجوی عیب مردم نپردازم.

چهارم انکه تا خزانه رزق خداوند به اخر نرسیده، به در هیچ مخلوقی احتیاج نبرم.

پنجم انکه تا قدم در بهشت ننهم، از کید شیطان و از غرور نفس نافرمان، غافل نباشم.


یک پرنده

+ نوشته شده در شنبه دوازدهم اسفند 1391 ساعت 15:26 شماره پست: 13

یه  پرنده دوست داره

آسمون  آبی باشه

روزای خوب خدا

صاف و آفتابی باشه

 

 یه  پرنده دوست داره

خوب و مهربون  باشه

شب پیش ستاره ها

روز تو آسمون  باشه

 

یه  پرنده دوست داره

تو دلا غم نباشه

لبا پرخنده باشه

درد و ماتم نباشه

 

یه  پرنده دوست داره

رو  زمین جنگ نباشه

همه دل ها شاد باشن

هیچ دلی تنگ نباشه

 

یه  پرنده دوست داره

قفسش باز بمونه

از قفس فرار کنه

راحت آواز بخونه




[عنوان ندارد]
+ نوشته شده در شنبه دوازدهم اسفند 1391 ساعت 15:15 شماره پست: 12
The hour of departure has arrived,

and we go our ways I to die and you to live.

Which is the better, only God knows.

هنگام جدایی فرا رسیده است. هر کس به راه خود می رود

من می میرم و شما زنده می مانید. تنها خدا می داند کدام بهتر است
[عنوان ندارد]
+ نوشته شده در شنبه دوازدهم اسفند 1391 ساعت 15:12 شماره پست: 11

Happiness cannot come from without It must come
It is not what we see and touch or that which others
do for us which makes us happy
it is that which we think and feel and do
first for the other fellow and then for ourselves. 
Helen Keller

شادکامی نه از برون که از درون فرا می روید.
شادکامی آن نیست که می بینیم و لمس می کنیم
و یا چیزی که دیگران برایمان انجام می دهند
و شادمان می سازد. شادکامی آن است که ما
می اندیشیم, حس می کنیم و انجام می دهیم
نخست برای دیگر همنوعان
و سپس برای خود.
هلن کلر

[عنوان ندارد]
+ نوشته شده در شنبه دوازدهم اسفند 1391 ساعت 15:12 شماره پست: 10

Live in such a way that those who know you but
don't know God will come to know God because they know you


چنان زندگی کن که کسانی که تو را می شناسند، اما خدا را نمی شناسند
به واسطه آشنایی با تو، با خدا آشنا شوند

[عنوان ندارد]
+ نوشته شده در شنبه دوازدهم اسفند 1391 ساعت 15:11 شماره پست: 9

life is a road and you are its passengers so , be careful about the value of your times , maybe you wont be in the
road tomorrow

زندگی مثل یه جاده است ، من و تو مسافراشیم ، قدر لحظه ها رو بدونیم ، ممکنه
فردا نباشیم

[عنوان ندارد]

+ نوشته شده در شنبه دوازدهم اسفند 1391 ساعت 15:10 شماره پست: 8

Every happening, great and small
is a parable whereby God speaks to us,
and the art of life is to get the message.

هر اتفاقی که می افتد،چه کوچک چه بزرگ،وسیله ای است
برای آنکه خدا با ما حرف بزند و هنر زندگی دریافت این پیام هاست

[عنوان ندارد]
+ نوشته شده در شنبه دوازدهم اسفند 1391 ساعت 15:7 شماره پست: 7

 The nearer the soul is to God, the less its,
since the point nearest the circle is subject to the least motion.. disturbances

هر چه روح به خدا نزدیکتر باشد، آشفتگی اش کمتر است
.زیرا نزدیک ترین نقطه به مرکز دایره، کمترین تکان را دارد

[عنوان ندارد]

+ نوشته شده در شنبه دوازدهم اسفند 1391 ساعت 15:6 شماره پست: 6

God is in your heart,,yet you search for him in the wilderness

خدا در قلب توست و تو در بیابان ها به دنبالش می گردی 

[عنوان ندارد]
+ نوشته شده در شنبه دوازدهم اسفند 1391 ساعت 15:5 شماره پست: 5

Where love is God is also

هر کجا محبت باشد،خدا هم هست

[عنوان ندارد]

+ نوشته شده در شنبه دوازدهم اسفند 1391 ساعت 14:55 شماره پست: 4

همیشه دیگران را ببخش؛

             نه به خاطر اینکه آنها سزاوار بخشش اند؛

                 بلکه تو سزاوار آرامش هستی ...

[عنوان ندارد]
+ نوشته شده در شنبه دوازدهم اسفند 1391 ساعت 14:49 شماره پست: 3
پدرم این جوری بود وقتی من :
4 ساله که بودم فکر می کردم پدرم هر کاری رو می تونه انجام بده .
5 ساله که بودم فکر می کردم پدرم خیلی چیزها رو می دونه .
6 ساله که بودم فکر می کردم پدرم از همة پدرها باهوشتر.
8 ساله که شدم ، گفتم پدرم همه چیز رو هم نمی دونه.
10 ساله که شدم با خودم گفتم ! اون موقع ها که پدرم بچه بود همه چیز با حالا کاملاً فرق داشت.
12 ساله که شدم گفتم ! خب طبیعیه ، پدر هیچی در این مورد نمی دونه .... دیگه پیرتر از اونه که بچگی هاش یادش بیاد.
14 ساله که بودم گفتم : زیاد حرف های پدرمو تحویل نگیرم اون خیلی اُمله .
16 ساله که شدم دیدم خیلی نصیحت می کنه گفتم باز اون گوش مفتی گیر اُورده .
18 ساله که شدم . وای خدای من باز گیر داده به رفتار و گفتار و لباس پوشیدنم همین طور بیخودی به آدم گیر می ده عجب روزگاریه .
21 ساله که بودم پناه بر خدا بابا به طرز مأیوس کننده ای از رده خارجه
25 ساله که شدم دیدم که باید ازش بپرسم ، زیرا پدر چیزهای کمی درباره این موضوع می دونه زیاد با این قضیه سروکار داشته .
30 ساله بودم به خودم گفتم بد نیست از پدر بپرسم نظرش درباره این موضوع چیه هرچی باشه چند تا پیراهن از ما بیشتر پاره کرده و خیلی تجربه داره .
40 ساله که شدم مونده بودم پدر چطوری از پس این همه کار بر میاد ؟ چقدر عاقله ، چقدر تجربه داره .
50 ساله که شدم حاضر بودم همه چیز رو بدم که پدر برگرده تا من بتونم باهاش دربارة همه چیز حرف بزنم ! اما افسوس که قدرشو نتونستم خیلی چیزها می شد ازش یاد گرفت !

[عنوان ندارد]
+ نوشته شده در پنجشنبه دوازدهم بهمن 1391 ساعت 15:51 شماره پست: 25
امام صادق (ع) :

اگر دوست داری خدا بر عمرت بیفزاید پدر و مادرت را شاد کن .

نقش والدین در تربیت کودک

+ نوشته شده در شنبه هفتم بهمن 1391 ساعت 14:4 شماره پست: 107

نقش والدین در تربیت کودک ؛ تهیه کننده: بهروز دهبان مقدم دانشجوی دوره کاردانی رشته آموزش ابتدائی

چکیده:

در این مقاله ضمن تعریف  تربیت به معنای عام و تربیت کودک به معنای خاص آن دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است هم چنین  روش های صحیح و ناصحیح  تربیت که والدین ( پدر و مادر) نقش اساسی در شناخت و آموزش آن به کودکان دارند مورد بررسی قرار گرفته است ، در ضمن راه حل های مختلف برای حل این گونه رفتار ناصحیح کودک ارائه شده است .

کلید واژه : تربیت، والدین، کودک، نقش والدین

 مقدمه:

تربیت مصدر باب تفعیل از ماده «ربِّی، یربو» به معنی رشد است و تربیت یعنی رشد دادن ، معنای اصطلاحی تربیت  عبارت است از «رشد دادن یا فراهم کردن زمینه رشد و شکوفایی استعدادها و به فعلیت رساندن قوای نهفته یک موجود» 


نقش والدین در تربیت کودک ؛ تهیه کننده: بهروز دهبان مقدم دانشجوی دوره کاردانی رشته آموزش ابتدائی

چکیده:

در این مقاله ضمن تعریف  تربیت به معنای عام و تربیت کودک به معنای خاص آن دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است هم چنین  روش های صحیح و ناصحیح  تربیت که والدین ( پدر و مادر) نقش اساسی در شناخت و آموزش آن به کودکان دارند مورد بررسی قرار گرفته است ، در ضمن راه حل های مختلف برای حل این گونه رفتار ناصحیح کودک ارائه شده است .

کلید واژه : تربیت، والدین، کودک، نقش والدین

 مقدمه:

تربیت مصدر باب تفعیل از ماده «ربِّی، یربو» به معنی رشد است و تربیت یعنی رشد دادن ، معنای اصطلاحی تربیت  عبارت است از «رشد دادن یا فراهم کردن زمینه رشد و شکوفایی استعدادها و به فعلیت رساندن قوای نهفته یک موجود»  از این رو تربیت انسان که از کودکی و در محیط خانواده شکل و ریشه می گیرد و زیر نظر والدین کودک قرار دارد تا تربیت کودک به نحو احسن  صورت بگیرد. نشان دهنده نقش بسیار مهم والدین در تربیت کودکان می باشد. والدین باید با شناخت و به کار گیری روش های صحیح تربیتی دوران کودکی فرزندان خود را به نحو احسن زیر سایه تربیت خود قرار دهنده زیر این والدین است که با تربیتش هم فرزند خود و هم جامعه را از مشکلات احتمالی به دور می کند (رهبر ، ۱۳۸۵، ص ۶).

تعریف و مفهوم تربیت

رشد دادن یا فراهم کردن زمینه مناسب برای رشد و شکوفایی استعدادها و با فعلیت رساندن قوای نهفته یک موجود را تربیت می گویند که باید با اصولی همراه باشد تا به نحو احسن صورت گیرد. (رهبر، ۱۳۸۵، ص۶).

تربیت عبارت از مجموعه وسایلی است که به کمک آن رشد، سازندگی جریان یا شکوفایی و حتی ارتقاء زندگی انسان از جنبه های زیستی، روانی، اجتماعی، به وسیله آموزش و یادگیری تجارب مختلف راهنمایی شده با امکان و تسهیلات آن را فراهم کند این امر باید درد ورنمایی واحد به صورتی انجام پذیرد تا امکان یادگیری وسایل، روابط عاطفی، فراگیری قواعد زندگی در ابعاد چهارگانه ی اجباری عشق و قدرت، آزادی و انضباط و تکامل در محیطی مطلوب  را فراهم سازد که نیازهای اساسی و نه سطحی کودک را ارضا کند (لافرن، ۱۳۸۱، ص ۵۲).

تربیت مفهومی است که معمولاً با اصطلاح رشد دادن و رشد کردن همراه می باشد. بنابراین اصل  تربیت باید همراه یا اصولی باشد تا همه جوانب رشد را به همراه داشته باشد تا متولی کاملاً از تربیت صحیح بهره مند شود و مسیر رشد و شکوفایی را زیر سایه تربیت صحیح به کمک مربیان طی کند (نوابی نژاد، ۱۳۷۲، ص ۲۴)

 آغاز تربیت کودک

کودکان امانت های الهی هستند که در دست ما قرار دارند و مهم ترین وظیفه والدین تربیت صحیح آن ها می باشد چون تربیت امری است که آغاز آن در محیط خانواده صورت می گیرد بنابراین امر پیچیده ای می باشد که ظرافت های خاص خود و لطافت هایی را دارد که اگر درست و به موقع صورت نگیرد اثرات منفی  بسیاری را خواهد داشت که قابل  جبران نمی باشند (سایت تنظیم وحی، شماره ۷، ۱۳۸۶ ،۸۶).

از آن جا که آغاز تربیت کودک در محیطی به نام خانواده صورت می گیرد و این تربیت با توجه به اصولی توسط  والدین به کودک تزریق می گردد باید در تربیت کودک نقش اساسی  و مهمی را به خانواده کودک و در راس آن والدین کودک قائل شویم از این رو والدین که به عنوان مربی کودک عمل می کنند باید اصل تربیت را بخوبی شناخته و درمرحله عمل آن را در طول دوران رشد کودکانشان  به آنها یاد دهند زیرا معمولاً وقتی کودکان با هوش، مودب با صداقت یا از لحاظ اجتماعی سازگارند به حساب والدین گذاشته می شود و وقتی بزهکار، عصبی، و ازلحاظ درسی ضعیف  باشند، باز هم والدین مسئول شناخته می شوند، روش هایی که والدین برای تربیت کودک به کار می گیرند به شدت تحت تاثیر محله، مدرسه و فرهنگ گسترده ای است که خانواده در آن زندگی می کنند البته قابل ذکر است که این روش ها تحت تاثیر خصوصیات کودکان نیز قرار دارد (کاکیا، صص ۱۳۸۰، صص۳۲-۳۱).

 تربیت خانوادگی تاثیر آن در رفتار کودک

روابط بین کودکان و والدین و سایر اعضای خانواده را می توان به عنوان نظام یا شبکه ای از بخش های دانست که در کنش متقابل هستند.  نظام خانواده در مجموعه ای نظام  های بزرگتر قرار گرفته است.

محله ، جامعه و جامعه گسترده تر، این نظام به طور مستقیم یا غیر مستقیم از طریق روش های مختلف تربیت کودک در رفتار کودکان تاثیر می گذارد به همین دلیل باید در عین  حال که خانواده رابه عنوان یک نظام می شناسیم و تربیت را از اصول اساسی برای آن مد نظر قرار می دهیم باید به اهمیت و تاثیر تربیت درروابط این نظام پی ببریم زیرا یک خانواده به عنوان یک نظام زمانی روابط اعضایش مستحکم خواهد بود که براساس اصول تربیتی صحیح پایه گذاری شود (هنری ماسن، ۱۳۷۰، ص۴۴).

خانواده ها معمولاً از زن و مرد و تعدادی فرزند که روابطی بین آنها حکمفرماست تشکیل شده اند در سیستم خانواده چنان چه روابط هر یک از اعضا با دیگران دچار اختلال گردد در این صورت کل سیستم خانواده دچار مشکل خواهد شد که گاهاً باعث مشکلاتی می شود که جبران آن ها سخت و گاهاً غیر قابل ممکن می باشد در این میان طبعاً ضعیف ترین و کوچک ترین اعضای خانواده که فرزندان و کودکان باشند بیشتر تحت تاثیر قرار خواهند گرفت . در این میان والدین باید یک سیستم تربیتی مناسبی را در نظام خانواده پایه گذری کنند تا از ایجاد چنین مشکلاتی جلوگیری کند به همین دلیل اختلافات بین والدین نه تنها نهال تربیتی مناسب  را در محیط خانواده رشه کن می کند بلکه فرزندان را با این گونه مشکلات آشنا می کند در حالی که والدین می بایست به جای این گونه اختلافات فرزندانشان را به نحو احسن تربیت کنند به عنوان مثال با بررسی هایی که در سال هایی اخیر در زمینه مشکلات دانش آموزان صورت گرفته مشخص شده که بخش اعظم مشکلات آن ها ریشه های خانوادگی داشته و این گونه کودکان حامل عوارض و آسیب های خانوادگی به فضای مدرسه می باشند طبیعی است که تمامی این رفتار ها و مشکلات از تربیت ناصحیح آن ها و اختلافات والدین به جای توجه به آن ها و تربیت کردنشان ناشی می شود به همین، دلیل به اهمیت تربیت و تاثیر بسیار فراوان آن در رفتار های فرزندان در داخل و خارج از محیط خانواده می توانیم پی ببریم. (اصغری پور، ۱۳۸۷، ص ۵۰).

خانواده مهم ترین عامل سازنده شخصیت کودک است، کودکان سال های اولیه عمر خودشان را که از نظر تربیتی مهم ترین سال های زندگی به شمار می رود در محیط خانواده سپری می کنند به همین دلیل امر تربیت را در این دوران باید کاملاً جدی بگیریم دلیل آن هم این است که اگر والدین در این دوران تربیت کودکان را امری ساده بینگارند و در تربیت آن ها سهل انگاری کنند باید انتظار رفتاری ناصحیح و خلاف هنجارهای جامعه را از کودکان داشته باشیم بنابراین به اهمیت تربیت کودک در دوران کودکی زیر سایه والدین آگاهی می یابیم. (معتمدی، ۱۳۷۳، ص ۶۲).

تربیت از حیاتی  ترین ابعاد  زندگی انسان است و در پرتو آن، انسان به سعادت مطلوب نائل می شود. بزرگ مربی اسلام، علی علیه السلام در سخنان خود بارها و بارها از این امر مهم پرده برداشته است و آثار و نتایج مثبت تربیت فرزند و پیامدهای منفی بی توجهی به آن را بیان داشته اند. حضرت علی(ع) ثمره و محصول تربیت صحیح  را پرورش فرزند صالح و پیامد بی توجهی به امر خطیر تربیت راه رشد یافتن فرزند ناصالح بر شمرده و برای هر یک از این دو، آثار و نتایج مثبت و منفی بیان نمودند آن حضرت ثمره تربیت فرزند صالح را انس و آرامش والدین دانسته است. هم چنین در سخن دیگری فرزند صالح را نیکوترین یادگار و بلکه مساوی با همه ی یادگارهای باقیمانده از والدین معرفی می نمایند « الوالد الصالح احد الذکرین» از سویی دیگر آن حضرت آثار سوء و پیامدهای منفی پرورش فرزند ناصالح را مورد توجه قرار داده اند و همه روهروان صدیق خود را از بی توجهی به تربیت صحیح فرزندان بر حذر داشته اند.(سایت ایران صدا، ۱۳۸۸).

 روش های گوناگون تربیت (انواع تربیت)

 هریک از ما شیوه های خاصی برای تربیت فرزندانمان داریم که در واقع بازتاب شخصیت ماست این شیوه ها از تمامی عواملی که ما را منحصر به فرد کرده اند، تاثیر می پذیرند عواملی مانند نوع تربیت، شخصیت و ارزش هایی که به آن ها پای بندیم، هر یک از این عوامل، به تناسب نقش تربیتی ما برای فرزندان خودمان، بر دیدگاه های ما اثر می گذارند و رفتارمان را در برابر فرزندان، انتظاراتمان از آن ها تحت تاثیر قرار می دهند، روش ما در تربیت فرزند، نقش مستقیمی بر عزت نفس  فرزندانمان دارد، زیرا نوع ارتباط روزمره با آنها را  تعیین می کند، بیشتر کنش و واکنش های ما در ارتباط  با فرزندانمان، با توجه به تناسب ماهیت و کیفیت واکنش ما، اثری بالقوه بز عزت نفس کودکانان دارد چه به شکل مثبت و چه به صورت منفی تاثیر خود را خواهد گذاشت. (استن هاوس، ۱۳۸۰، ص ۱۰۶).

حضرت علی(ع) می فرمایند: « لاتقسروا اولادکم علی آدابکم فا انهم مخلوقون لزمان غیر زمانکم» فرزندان خود را مجبور نکنید آداب و عادات شما را یاد بگیرند چون آنان برای زمانی غیر از زمان شما آفریده شده اند. تحقیقات و مطالعات انجام  شده بر روی رفتار والدین و فرزندان نشانگر اهمیت دو بعدی رفتاری در والدین نسبت به کودکان است، مانند پذیرش ، طرد، آزاد گذاشتن، محدود کردن، والدینی که فرزندان خود را مورد پذیرش قرار می دهند نسبت به کودک عاطفی، تایید کننده و گرم هستند و کودک خود را آن گونه که هست درک می کنند، انضباط و نظم و ترتیب در نظر آن ها بیشتر شامل تشویق و ستایش و کمتر تنبیه بدنی است نسبت به والدینی که صرفاً طرد کننده هستند بهتر عمل می کنند (نوابی نژاد، ۱۳۷۲، ص ۷۲).

هر پدر و مادر دل سوزی برای آن که در تربیت کودک خود موفق تر باشند و با اطمینان بیشتری به روش تربیتی خود ادامه دهند باید برخی از اطلاعات ضروری را داشته باشند که عبارتند از:

۱-آگاهی از اصول کلی رشد: آگاهی والدین از اصول کلی رشد و توانایی های کودکان در مراحل مختلف سبب می شود که اولاً پدر و مادر توقع خود را از طفل بر میزان توانایی های جسمی و ذهنیش منطبق کنند و بدانند که در سنین مختلف چه توقعی از کودک داشته باشند و به او  بیهوده فشار نیاورند و برای آموختن عجله نکنند.

۲-شناخت تفاوت های فردی کودکان: والدین باید بدانند همان طور که کودکان ازلحاظ ظاهری با همدیگر فرق دارند از لحاظ هوش و استعداد نیروی جسمانی و به طور کلی توانایی های بدنی و ذهنی نیز با همدیگر فرق دارند، گذشتن ازمراحل رشد و رسیدن به کمال، مانند بالا رفتن از پله های نردبان است و همه باید آن را طی کنند، اما بالا رفتن از این پله ها، در همه کودکان یکسان و همزمان نیست. یکی کندتر و دیگری تندتر می رود .

۳-شناخت روش صحیح : برخورد با کودکان و تعلیم و تربیت آن ها نیازمند روش صحیحی است آگاهی از روش های مناسب مسلماً کارتربیت را آسان تر می کند اما روش هایی که مبتنی بر واقع بینی نباشد کار تربیت را دشوار تر می کند.

۴-استفاده از شرایط و امکانات مناسب: تصور نکنید که برای تربیت کودک حتماً باید شرایط بخصوص یا امکانات فوق العاده وجود داشته باشند فقط کافی است که والدین شرایط بخصوص یا امکانات فوق العاده را بشناسند و از کوچکترین  فرصت بهره گیرند و این فرصت را کودکان به شما می دهند.

۵-آگاهی از رفتار مناسب: والدین باید توجه داشته باشند که رفتار آن ها از کودکانشان پنهانو از چشمان آن ها دور نمی ماند هر رفتاری که آن ها در مقابل طفل داشته باشند در موفقیت یا عدم موفقیت آن ها تاثیر می گذارند، پس باید توجه داشت:

۱-رفتار با همسر چگونه است احتراماً یا توهین آمیز است.

۲-در مورد روش تربیتی به کار رفته با همسرتان توافق دارید یا نه اگر اختلاف دارید آیا اختلافتان را در جلوی چشمان کودک بروز می دهید یا نه .

۳- رفتار خودتان درمقابل موفقیت یا عدم موفقیت روش تربیتی خودتان چگونه است.

بنابراین نتیجه می گیریم که تربیت کودک آن قدر دشوار نیست که حتماً نیاز به تحصیلات دانشگاهی داشته باشد و آن قدر هم آسان نیست که بی اهمیت جلوه کند و بتوان بی تفاوت از کنار آن گذشت، بلکه تنها شناخت کودک و آشنایی با مشکلات و مسائل او در مراحل سنی مختلف و آگاهی از روش صحیح تربیت کفایت می کند. (پرینگل، ۱۳۷۳، ص ۸۲).

 بایست های کلی تربیت کودک:

والدین و مربیان باید باحد فاصله و متانت و ملایمت کودک را با زندگی و مقررات و دستورهای لازم آشنا کنند تا کودک ضمن احساس استقلال و با ارزش بودن، بتواند توانایی های و مهارت های جدید را کسب کند، هم چنین باید کودکان را برای پذیرفتن مسئولیت های آتی در مقاطع تحصیلی و قبول مقررات اجتماعی در زندگی جمعی، با رعایت ضوابط آن آماده ساخت والدین باید سعی کنند درخلال بحث های خود توجه کودکان را به مفاهیم اجتماعی معطوف کنند.(وبلاگ گروهی مادرانه، ۱۳۸۸، ص ۶).

 نمونه هایی از بایست ها و روش های تربیت کودک:

۱-تربیت رها کردن متربی از بستگی  ها و وابستگی ها به سوی تعالی است و نه رام کردن و مطیع کردن کودک در دام خواسته های خودمان .

۲-هدف تربیت باید گسترش و توسعه ظرفیت درونی و قوه فهم کودک باشد و نه تحمیل و تزریق معلومات و محفوظات به او .

۳-از روش تربیت فعال استفاده کنیم در این روش، مربی می کوشد تا خود را از نظر ذهنی و عاطفی در موقعیت متر بی قرار دهد و مربی مشوق ابداع و خلاقیت است.

۴-کودکان باید نسبت به نوع رفتارهایی که از آن ها انتظار داریم، شناخت کافی داشته باشند این شناخت در میدان مشاهده حاصل می شود پس مواظب رفتارهایمان باشیم .

۵-تربیت هرگز در یک بعد متمرکز نمی شود بلکه همواره جنبه های عقلانی، عاطفی، اخلاقی و اجتماعی ، جسمی ، علمی و … در جامعه بخشیدن به آن دخالت دارد.

۶-درون مایه تربیت صحیح در طبیعت کودک وجود دارد و او باید از طریق خودیابی ، خودفهمی و خود رهبری، آن ها را در تعامل با محیط سالم کشف و تقویت کند. (سایت نسیم وحی، ۱۳۸۸، ص ۷).

بایست های تربیت شامل نیازهای کودک نیز می باشد که از دوران کودکی توسط والدین باید تامین شود تا فرزند یک فرد سازگار و به هنجار اجتماعی تلقی شود که عبارتند از :

۱-عشق و امنیت      ۲-کسب تجارب جدید      ۳-تحسین و قدردانی       
۴-مسولیت پذیری،  البته در طول مراحل مختلف، تحول اهمیت نسبی این نیازها نیز از راه های ارضای آن ها تغییر کند اگر یکی از این نیازها ارضا نشود یا به اندازه کافی ارضا نشود ممکن است مانع رشد کودک نیز شود یا رشد او را مختل کند پیامدهای این امر بعدها هم برای خود فرد هم برای جامعه فاجعه آمیز و پر هزینه خواهد بود ، کودکی که در یک خانواده ناسازگار زندگی می کند نیز، مستعد اختلال عاطفی یا جامعه ستیزی می باشد، والدین ستیزه جو، بی کفایت و پریشان در ذهن کودک، الگوی نامناسبی ایجاد می کند.

خصوصاً خصومت پدر و مادر، تاثیر زیان باری بر رشد عاطفی کودک خواهد داشت، به این معنا که بعداً نمی تواند به عنوان یک بزرگسال نسبت به فرزندان خود محبتی غیر خودخواهانه داشته باشد به این ترتیب خصومت  والدین به صورت دور باطل از یک نسل به نسل بعد تداوم می یابد بنابراین این ویژگی والدین که به دور از بایست های صحیح تربیت است باید تقویت و تصحیح شود تا تربیت کودک به نحو احسن صورت گیرد. (پرینگل، ۱۳۸۰، ص ۹۴).

 نیازهای کلی فرزندان در مسیر تربیت:

فرزندان در طی کردن مسیر رشد و تکامل به طور کلی در طی کردن مسیر تربیت نیازهای فراوانی دارند که والدین آن را باید رعایت کنند  به عنوان مثال محبت کردن برای رشد کودک ضروری است، واکنش والدین اهمیت زیادی دارد زیرا اگر کودک عکس العملی از آن ها نبیند، سر خورده و غمگین می شود و از خود بی توجهی نشان می دهد این مسئله را می توان آشکارا در کودکان یتیم مشاهده کرد، مراقبت های جسمی از این کودکان به مراتب بیشتر از مراقبت های روحی آنان است و چون فرد خاصی به شکل ثابت و دائمی از آن ها حمایت نمی کند (مراقبت ها داماً عوض می شوند) هرگز نمی توانند رابطه ای جانبه با اطرافیانشان داشته باشند خصوصاً در جامعه و اجتماع .

 وقت گذاشتن برای  فرزندان:

 همکاری و ارتباط نزدیک ما با فرزندانمان باعث جذب هر چه بیشتر آن ها به ارزش های مورد قبول ما خواهد شد، هم چنین اگر کودکان احساس کنند که والدین برای آن ها ارزش قائلند بیشتر به ارزش های مورد علاقه آن ها جذب خواهند شد. هم چنین احساس احترام از سوی والدین ، باعث افزایش عزت نفس کودکان شده و  باعث می شود که کمتر به دنبال هم سن و سالان شرور خود رفته و یا دست به اقداماتی خطرناک و مشکل آفرین بزنند.(گلن، ۱۳۸۰، ص ۸۰).

هر کودکی به منظور احساس امنیت و آرامش و افزایش حس اطمینان نیازمند به رابطه ای محکم و دوستانه، محبت آمیز، و با عاطفه با والدین خود یا افراد بزرگسال است بدون ضمانت محکمی از جانب یک فرد بزرگسال دلسوز کودک در خطر آن است که متخاصم شود و کنترلش سخت و مشکل شود، بنابراین محبت والدین به کودک در تربیت او نه تنها باعث طی شدن سالم مسیر تربیت می شود بلکه از بروز مشکلات ذکر شده نیز جلوگیری می کند (کاکیا، ۱۳۸۰، صص۳۲-۳۱).

 روش های والدین در اصلاح رفتار کودک (فرزند):

اغلب این سه جمله را شنیده ایم« ما همه راه ها را امتحان کرده ایم» «ما با همه آن ها یکسان رفتار می کنیم» «ما هر چه که کودکانمان خواسته اند در اختیارشان گذاشته ایم» این ها جمله هایی هستند که والدین معمولاً با به کار بردن آن ها برای کودکان مشکل آفرین خود تقاضای کمک می کنند همه ی این جمله ها ممکن است نتیجه اشتباهاتی باشد که والدین در مسیر تربیت آنها را نادیده گرفته اند. (پرینگل، ۱۳۸۰، ص ۵۳).

همواره والدین نگران آن هستند که مبادا با رفتار نسنجیده یا سخت گیری بی جای خود زندگی فرزندان خود را تباه کنند . هم چنین بعضی از خانواده ها هم به فرزندان خود آزادی مطلق می دهند ، قدرتشان در ایجاد انضباط در خانه ضعیف است و کودکانشان اجازه انجام هر عملی را پیدا می کنند  اما کودکان چنین خانواده هایی روزی والدین خود را به بی توجهی و بی علاقگی نسبت به تربیت فرزند متهم می کنند.  و آن ها را مورد بازخواست قرار می دهند و در نهایت عده ای از والدین و مربیان روش اعتدال را بر می گزینند و سعی می کنند با توجه به شخصیت کودک در جهت تصحیح اشتباهات خودشان عمل کنند و به برخی از خواسته های فرزندانشان جواب مثبت  و به برخی از رفتار های آن ها جواب منفی بدهند.(معتمدی، ۱۳۷۳، صص ۶۶-۶۱).

 اصول کلی تربیت از دیدگاه حضرت علی(ع):

۱-اصل اعتدال :رفتارها و عملکردهای تربیتی  ، در صورتی به ما کمک می کنند که تابع اعتدال باشند، تربیت خردمندانه تربیتی است که مبتنی بر حفظ اعتدال باشد و روشی باشد به دور از افراط و تفریط چنان چه ضمن آیه ای می فرمایند.

«لا تدی الجاهل الامفرط او مفرطا» نادان را نبینی جز این که کاری را از اندازه فراتر کشاند و یا بدان جا که باید نرسانده (نهج البلاغه ، باب حکمت) هم چنین می فرمایند«خیر الامور اعتدال الرجاء و الخوف» بهترین کارها اعتدال، امید و بیم (غرر الحکم ، جلد ۱) .

۲-اصل تدرج و تمکن: هر حرکت تربیتی  باید با توجه به اختلاف استعداد ها و نیازها و به صورت تدریجی و مرحله به مرحله در اساس توانایی صورت پذیرد.

۳-اصل تسهیل: منظور این است که اقدامات تربیتی باید اموری آسان و میسر باشند و از فرد تکالیف طافت فرسا نخواهیم و خواسته های ما طوری باشد که آن خود با میل و رغبت آن کار را انجام دهد، بنابراین آنان که با مسامحه رفتار می کنند بهترین نتیجه را می گیرند. (نهج البلاغه ، باب حکمت) .

 تشویق و تنبیه و موارد استفاده آن

بعضی از والدین از عامل تشویق و یا تنبیه در جهت اصلاح رفتار فرزندانشان استفاده می کنند چون بعضی والدین اعتقاد دارند که فرزندان باید تشویق شوند تا احساس خوبی داشته نسبت به خویش داشته باشند طی یادگیری های جدید به انجام فعالیت های مورد نظر دیگر هم و تحریک شوند، حس لیاقت و داشتن کفایت در آن ها رشد کند و ما را از توانایی هایشان که جزئی از کل است مطلع سازد.

اولین قانون تشویق این است که این کار را به طور حقیقی و واقعی انجام دهیم نه ظاهری و دروغی چون تلخ ترین واقعیت موجود این است که گاهی تشویق در پرده غیبت فرو می رود، و به ندرت به یاد استفاده از آن ها می افتیم در حالت کلی امر تشویق را نباید در محیط  خانوادگی به فراموشی بسپاریم( گلن، ۱۳۸۰، ص ۱۰۶).

 مضرات تشویق:

بعضی از محققان روان شناسی کودک بر این باورند که تشویق برای کودکان مضر است، زیرا به تدریج باعث می شود به «نفس تشویق» بیشتر از «موفقیت کار» ارزش بگذارند. ( شاملد ، ۱۳۸۲، ص ۵۴).

روش تنبیه نیز مورد استفاده والدین قرار می گیرد. چون روش  تنبیه را در کوتاه مدت موثر می دانند اگر والدین را در جریان کنش متقابل با فرزندان تحلیل کنیم می توانیم بعضی از بخش های اساسی الگوهایی را که مناسبند بشناسیم والدین برای رفتارهایی مثل کتک زدن بچه دیگر و شریک کردن بچه دیگر در اسباب بازی تقویت و پاداش تعیین می کنند کودکان نیز از مشاهده دیگران و از نوع تقویت ها و تنبیه هایی که دریافت می کنند می آموزند والدین برای کودکان نقش سرمشق و مربی  ، نگرش ها و اعتقادات و معیارهای اخلاقی را دارند . (هنری ماسن، ۱۳۷۰، ص ۴۵۰).

اولاً نباید کودک را تنبیه کرد و هر نوع تنبیهی خطرناک است و ممکن است عواقب شومی را به دنبال داشته باشد، هدف از تنبیه باید آگاه کردن کودک از خطایی باشد که مرتکب شده است و والدین باید از این طریق نواقص اخلاقی و رفتاری کودک  را رفع کنند و او را به سوی تکامل سوق دهند بنابراین باید شرایط و مقررات تنبیه را رعایت کنیم، بنابراین هدف از  تنبیه  باید کاملاً روشن باشد یعنی هدف آن متلاشی کردن حیثیت و شخصیت کودک از جانب والدین نباشد. وقتی کودک را مورد تنبیه قرار می دهیم فرصتی را که فراهم می شود تا کودک به توانایی های خودش پی ببرد را از او می گیریم بنابراین تنبیه یک عامل بازدارنده کودک است از متاهی پیشرفت هایی که می توانست در زندگی داشته باشد زیرا اگر به جای تنبیه کودک را تحسین کنیم موجب می شود که اعتماد به نفس در وجودش پدید آید و استعدادهای نهفته اش شکوفا شوند و قوای درونی اش به فعلیت برسد. ( شهبازی، سایت علوم تربیتی، ۱۳۸۸).

نتیجه گیری:

تربیت فرزند (کودک) در سایه والدین امر و توصیه ای الهی می باشد. و ما در تمامی منابع کتبی و شفاهی بر اهمیت آن واقف می شویم، بدیهی است که همه ما که والدین  فرزندانی هستیم یا روزی والدین خواهیم بود باید این امر را کاملاً جدی بگیریم زیرا اگر هر پدر و مادری در امر تربیت فرزندانشان سهل انگاری و کوتاهی کنند، مطمئناً باید منتظر عواقب ناخواستنی آن باشیم که هم برای خود فرد متولی و هم برای جامعه ای که در آن زندگی می کند زیان آور خواهد بود، تربیت کودک نه آن گونه که فکر می کنیم سخت و نه آن گونه آن را امری سهل می گیریم آسان نیست زیرا نسل  های بعد تاوان عدم تربیت صحیحی را خواهند داد که پدر و مادری در دورانی آن را برای فرزندانشان امری بیهوده و یا سهل انگاشته اند. و حال به صورت اخلاقی تشکیل یافته نسل به نسل ادامه یافته است. بنابراین ما که به عنوان والدین فرزندانی هستیم باید در هر زمان و مکانی از شیوه های صحیح تربیت که هم به صورت تجربه و هم به صورت شیوه های یاد گرفته شده در ما هستند استفاده کنیم. و مبادا این امر الهی و بسیار مهم را نادیده بگیریم .

به امید موفقیت همه والدین در تربیت فرزندانی صالح زیرا :

«فرزند صالح گلی است از گل های بهشت »

برگرفته از سایتhttp://www.tmat.ir/link/421

اختلال بیش فعالی چیست؟

+ نوشته شده در دوشنبه چهارم دی 1391 ساعت 13:39 شماره پست: 50

اختلال بیش فعالی چیست؟

ADHD یا اختلال بیش فعالی و فقدان توجه، یک اختلال رفتاری شایع است که حدود 10-8 درصد کودکان را مبتلا می کند. احتمال تشخیص این اختلال در پسران سه برابر دختران است ولی علت این تفاوت هنوز مشخص نشده است. کودکان بیش فعال بدون فکر کردن عمل می کنند، بیش از اندازه فعالند و در تمرکز کردن مشکل دارند.

غالباً متوجه‌اند که والدین چه انتظاری از آنان دارند اما برای برآورده ساختن این انتظار برای آنان مشکل است چون نمی‌توانند آرام بنشینند، دقت کنند یا به جزئیات توجه کنند. البته بیشتر بچه ها در سنین خردسالی خصوصاً اگر مضطرب یا هیجان زده باشند چنین رفتارهایی می کنند.


اختلال بیش فعالی چیست؟

ADHD یا اختلال بیش فعالی و فقدان توجه، یک اختلال رفتاری شایع است که حدود 10-8 درصد کودکان را مبتلا می کند. احتمال تشخیص این اختلال در پسران سه برابر دختران است ولی علت این تفاوت هنوز مشخص نشده است. کودکان بیش فعال بدون فکر کردن عمل می کنند، بیش از اندازه فعالند و در تمرکز کردن مشکل دارند.

غالباً متوجه‌اند که والدین چه انتظاری از آنان دارند اما برای برآورده ساختن این انتظار برای آنان مشکل است چون نمی‌توانند آرام بنشینند، دقت کنند یا به جزئیات توجه کنند. البته بیشتر بچه ها در سنین خردسالی خصوصاً اگر مضطرب یا هیجان زده باشند چنین رفتارهایی می کنند. اما‌درکودکان بیش فعال این علائم مدت زمان طولانی وجود دارند و در شرایط و محیطهای مختلف روی می دهند.

این اختلال به عملکرد خانوادگی، اجتماعی و تحصیلی کودک آسیب می‌رساند. با درمان مناسب کودکان می‌توانند بیاموزند که چگونه با این مشکل کنار بیایند و علائم خود را کنترل کنند.

علائم بیش فعالی کدامند؟

اختلال بیش فعالی و فقدان توجه سه نوع دارد که هر کدام الگوی رفتاری خود را دارند.

 1- علائم بیش فعالی در نوع بی توجه:

* ناتوانی در توجه به جزئیات و بی دقتی در تکالیف مدرسه یا سایر فعالیتها

* مشکل در ادامه دادن توجه و حفظ دقت در طی فعالیتها.

* مشکل آشکار در گوش دادن.

* مشکل در پیروی از دستورات.

* بی نظمی.

* اجتناب از کارهایی که به تلاش ذهنی و تفکر نیاز دارد.

* گم کردن اسباب بازیها کتابها و وسایل.

* واکنش بیش از حد به محرکها.

* فراموشی در فعالیتهای روزانه.

2- علائم بیش فعالی در نوع بیش فعال- برانگیخته:

* بی قراری و نا‌آرامی.

* مشکل در حفظ حالت نشسته.

* دویدن بیش از حد و یا بالا و پایین پریدن.

* ناتوانی از بازی کردن در سکوت.

*  به نظر می رسد که همیشه در حرکت و آماده‌ی رفتن هستند.

* زیاد صحبت می‌کنند.

* قبل از اینکه سوال تمام شود پاسخ می‌دهند.

* منتظر ایستادن و در صف ایستادن برایشان سخت است.

* حرف دیگران را قطع می‌کنند و فضولانه وارد بحث دیگران می‌شوند.

3- نوع سوم بیش فعالی که شایعتر نیز هست شامل ترکیبی از علائم بیش فعالی نوع اول و دوم است.

اگرچه بزرگ کردن کودک بیش فعال کار ساده‌ای نیست اما باید به خاطر داشت که این بچه ها بد نیستند و غرض ندارند. کودکان مبتلا به بیش فعالی بدون درمان دارویی و یا رفتار درمانی نمی‌توانند رفتار خود را کنترل کنند.

بیش فعالی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

بسیاری از موارد بیش فعالی توسط پزشک عمومی درمان می‌شود. آزمون یا آزمایشی که بیش فعالی را تشخیص دهد وجود ندارد. تشخیص، به یک ارزیابی کامل نیاز دارد. اگر تشخیص قطعی نشده باشد تشخیص‌های دیگر مانند سندرم تورت، ناتوانی در یادگیری یا افسردگی مطرح می شود. ممکن است کودک به متخصص اعصاب، روانپزشک و یا روانشناس ارجاع داده‌شود. در نهایت علائم و اطلاعات جمع آوری شده وتشخیص داده می‌شود و درمان آغاز می‌گردد.

برای تشخیص بیش فعالی باید:

1- کودک رفتار‌ها و علائم گفته شده را قبل از سن 7 سالگی نشان دهد.

2- این رفتارها در مقایسه با کودکان همسن و سال آنان شدیدتر باشد.

3- علائم حداقل باید 6 ماه ادامه داشته باشند.

4- این علائم بر روی حداقل دو زمینه زندگی کودک مانند مدرسه، خانه،، پرستار کودک، دوستان و... تاثیر منفی داشته باشد.

علائم نباید در اثر فشار روانی و استرس ایجاد شده باشد. کودکانی که طلاق، جدایی، بیماری، تغییر مدرسه یا تغییر ناگهانی در زندگی را تجربه می کنند ممکن است بی توجه یا فراموشکار شوند. برای تشخیص اختلال باید این عوامل در نظر گرفته شود. همچنین زمان شروع علائم درست بعد از این وقایع در تشخیص درست کمک کننده است.

 سابقه‌ی پزشکی کودک و خانواده بسیار مهم است زیرا تحقیقات نشان داده است بیش فعالی زمینه‌ی ژنتیکی داشته و اغلب سابقه‌ی خانوادگی ابتلا دیده می شود. معاینه‌ی فیزیکی باید انجام شود و شنوایی، بینایی و سایر تواناییها بررسی شوند. برخی از بیماریها‌ی دیگر مانند استرس، افسردگی و اضطراب می‌توانند مانند بیش فعالی تظاهر کنند. ممکن است از والدین سوالاتی در مورد این بیماریها و نیز در مورد سیر رشد و تکامل کودک، رفتار کودک در خانه، در مدرسه و در بین دوستان، پرسیده شود.

از سایر افرادی که کودک شما را مرتب می‌بینند نیز باید در این موارد سوال شود. معلمان معمولا اولین کسانی هستند که متوجه علائم بیش فعالی می شوند. ارزیابی سیر آموزش کودک نیز باید انجام شود. اما این نکته نیز اهمیت دارد که این افراد باید صادق و مورد اعتماد باشند و از نقاط قوت و ضعف کودک شما تا حد امکان آگاهی داشته باشند.

علت ایجاد بیش فعالی چیست؟

علت ایجاد بیش فعالی این نیست که شما والدین خوبی نبوده‌اید. همچنین رابطه‌ی قطعی با مصرف زیاد مواد قندی ندارد. واکسنها نیز موجب ایجاد آن نمی‌شوند. علل ایجاد آن منشاء زیست شناختی دارد که هنوز به درستی شناخته نشده‌است. محققان بیان می‌کنند که احتمالا ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی عامل به وجود آمدن این اختلال است.

عوامل مستعد کننده برای ابتلا کدامند؟

مطالعاتی بر روی کودکان مبتلا انجام گرفته‌اند نشان می‌دهند که در بسیاری از موارد این اختلال در خویشاوندان نزدیک آنان نیز وجود داشته‌است. محققان بیان می‌کنند که نواحی خاصی از مغز در این کودکان در حدود 10-5 درصد کوچکتر و کم فعالیت‌‌‌تر از حد نرمال است. اگرچه آنان مطمئن نیستند که این مسئله علت ایجاد اختلال باشد. همچنین نشان داده شده که تغییرات شیمیایی در مغز این کودکان وجود دارد.

 مطالعات اخیر نشان دهنده‌ی این است که مصرف سیگار در دوران بارداری با ایجاد بیش فعالی در کودک مرتبط است. سایر عوامل خطر برای ایجاد این اختلال شامل تولد پیش از موعد، نوزاد با وزن بسیار کم، و آسیبهای مغزی حین تولد هستند. ممکن است تماشای بیش از حد تلویزیون در سنین کم موجب کم توجهی کودک شود. به گفته‌ی پزشکان کودکان زیر دو سال نباید تلویزیون نگاه کنند و یا به بازیهای ویدئویی و کامپیوتری بپردازند.

در کودکان دو ساله و بالاتر نیز باید زمان این فعالیتها به 2-1 ساعت و به برنامه‌های مناسب سن آنان محدود باشد.

حدیثی ازحضرت فاطمه(س)
+ نوشته شده در پنجشنبه سی ام آذر 1391 ساعت 17:44 شماره پست: 68
 کسی که عبادتهای خالصانه خود را به سوی خدا فرستد ، پروردگار

 

 بزرگ بهترین مصلحت او را به سویش فرو خواهد فرستاد .

نشاط را در کلاس چگونه ایجاد کنیم؟

+ نوشته شده در دوشنبه بیست و هفتم آذر 1391 ساعت 19:38 شماره پست: 49

نشاط را در کلاس چگونه ایجاد کنیم؟

 

 

وضعیت فیزیکی کلاس:

یکی از عوامل مؤثر در نشاط دانش آموزان وضعیت فیزیکی کلاس می باشد. فضای فیزیکی شامل رنگ، نور، چینش نیمکت ها، تهویه و تعداد دانش آموزان است.


وضعیت فیزیکی کلاس:

یکی از عوامل مؤثر در نشاط دانش آموزان وضعیت فیزیکی کلاس می باشد. فضای فیزیکی شامل رنگ، نور، چینش نیمکت ها، تهویه و تعداد دانش آموزان است.

الف) رنگ:

مطالعات و تحقیقات دانشمندان نشان می دهد رنگ ها همان گونه که بر روح و روان آدمی تأثیرات گوناگونی به جای می گذارند، جسم او را نیز تحت تأثیر قرار می دهند. محققان بر این باورند که هر یک از رنگ ها فواید خاص درمانی محسوسی برای بدن انسان دارند و در این باره گزارش های متعددی مبنی بر استفاده های موفقیت آمیز از رنگ در درمان بسیاری از بیماری های فیزیکی دریافت کرده اند. برخی از دانشمندان حتی معتقدند تمایل ناخودآگاه ما به یک یا چند رنگ خاص می تواند نشانه ای از نیازهای بدن ما در جهت ترمیم خود باشد. اطلاع از خواص درمانی مختلفی که به هر یک از رنگ ها نسبت داده شده است می تواند کمک شایانی به انتخاب صحیح آنها هنگام تهیه لوازم و طراحی دکوراسیون فضاهای مختلف مدرسه باشد.

به عنوان مثال رنگ نارنجی رنگ گرم و صمیمی است. نارنجی پرتوهای شادی آفرینی از خود ساطع می کند که موجب رفع خستگی است. یا رنگ سبز که انرژی زا و آرامش بخش است به طوری که اضطراب را از انسان دور می کند و موجب رفع تنش و گرفتگی های عضلانی می شود. به خصوص این که سبز رنگی ایده آل برای فضاهایی است که در آنها تمرکز و آرامش مورد نیاز است.

ب) چینش نیمکت ها:

برای ارتباط و تعامل بیشتر دانش آموزان با یکدیگر و همچنین ارتباط مؤثر و چهره به چهره معلم با دانش آموزان می بایست نیمکت ها طوری چینش شوند که این مهم محقق گردد. علمای تعلیم و تربیت بهترین روش چینش صندلی ها را به صورت دایره ای یا «U» شکل پیشنهاد می کنند، خصوصاً در درس هایی که نیاز به بحث و بررسی، فعالیت های گروهی برای حل یک مسئله و یا انجام آزمایش و یک پروژه می باشد. در این صورت تعامل و ارتباط به شکل صحیح انجام پذیر خواهد بود. این امر باعث می گردد تمامی دانش آموزان درگیر آن فعالیت شوند و حالت انفعالی و خستگی در آنها به وجود نیاید.

ج) تهویه و تعداد دانش آموزان:

تهویه هوا باعث می شود به صورت مستمر هوای تازه و پر اکسیژن در کلاس در جریان باشد و تنفس راحت تر انجام گردد، در نتیجه نشاط و سرزندگی به وجود می آید و حالت رخوت و کسالت از دانش آموزان دور می شود، ضمن آن که تعداد دانش آموزان باید به خصوص نسبت به مساحت و فضای موجود متناسب باشد.

● ابزار تشویق:

تشویق جلوه ای از تحسین و تقدیر و نوعی تأیید برای فرداست، در سایه آن شوقی در آدمی پدید می آید که به رفتاری معین اقدام کرده و آن را مکرر می سازد.

به طور کلی در تعریف تشویق می توان گفت: تشویق عامل وادار کننده است که به انسان نیرو و انرژی می دهد، شخصی که تشویق می شود از کار و زحمت خود احساس رضایت و خشنودی می کند و این رضایت خاطر است که جلوی خستگی و بی میلی او را می گیرد.

تشویق و تحسین مایه تقویت روح است وحس اعتماد را در فرد به وجود آورده و استعدادهای فرد رشد کرده و توان درونی اش به فعلیت درمی آید.

حاصل تشویق ممکن است فایده ای برای آدمی نداشته باشد، ولی همین خودپسندی فرد را امتناع می کند و به او اطمینان می دهد که عملش عاقلانه و مورد تأیید بوده است در نتیجه موجب دلگرمی و نشاط او می شود.

● خواب کافی دانش اموزان در اوقات قبل از کلاس و ورود به مدرسه:

خواب از جایگاه بسیار مهمی در زندگی ما برخوردار است. خوابیدن مثل تغذیه کار غریزی است و هر یک از این دو جزیی از غریزه بقاء است.

اهمیت استثنائی خواب علیرغم این که ما به آن بی توجه هستیم، از هر زاویه ای که آن را مورد بررسی قرار دهیم و ازهر جنبه زندگی که به آن مربوط می شود بنگریم، یک واقعیت است. خواب ناکافی از جهت های مختلف بر انسان عواقب سوء می گذارد.

از نظر جسمی در صورت بی خوابی، بیماری های مزمن نیز گسترش می یابد، تغییراتی نیز در فرمول خون به وجود می آید که در درازمدت سبب پیدایش کم خونی می گردد و حالت کسالت همراه با خستگی دایمی و فزاینده و یک حالت تنبلی که به خوبی نمی توان آن را توجیه کرد، تولید می کند. علاوه بر این بدخوابی نه تنها باعث خستگی می گردد، بلکه نیروی جسمی را نیز کاهش داده و عمل گوارش را مشکل تر و کندتر می سازد و عملکرد حواس نیز مختل می شود.

دانش آموزانی که خواب کافی نداشته باشند، عصبی، نگران، ناپایدار و سپس مضطرب شده و از مرحله روانی شدید به مرحله کوفتگی و خستگی می رسند.

مسلماً در این بدخوابی ها، دوره های طبیعی و بیولوژیک همراه، با تناوب هایی از شدت و ضعف نیز وجود دارد، ولی چون خواب از کیفیت و کمیت بدی برخوردار است آنها را تشدید کرده و از کاهی کوه می سازد. شخص کم خواب دائماً دچار ناراحتی روانی می شود. چنین فردی خصایص بسیار با ارزش خود یعنی دوراندیشی را از دست می دهد. براثر بی خوابی روزبه روز بر افسردگی کودکان افزوده می شود و مشکلات دیگری در این زمینه عارض آنها می گردد، از جمله کم اشتهایی، ضعف انرژی، مشکلات روحی، کناره جویی از دوستان و فعالیت ها، احساس بی ارزش بودن و اندوهگینی می کنند.

همچنین اهمیت دادن به هدف در آموزش وتقویت انگیزه درونی از جمله عوامل ایجاد نشاط در دآنش آموزان است.

دمای کلاس،شاد بودن معلم و کارکنان مدرسه،عدم استفاده از تنبیه بدنی،استفاده از موزیک های ملایم و مناسب، محبت اولیای مدرسه به تمام دانش آموزان ، شرکت تعاونی فعال مدرسه و... همگی می تواند در جای خود به جذابیت مدرسه و کلاس کمک نماید

وظیفه والدین در شروع فصل امتحانات چیست؟
+ نوشته شده در جمعه بیست و ششم آبان 1391 ساعت 23:59 شماره پست: 105

این پرسش بسیاری از والدین است که وظیفه آنها در شروع فصل امتحانات چیست؟ آیا ضروری است (والدین)‌ خودشان را درگیر مسائل درسی فرزندانشان کنند؟
آیا بهتر است بی‌اعتنا و بی‌تفاوت فرزندانشان را به حال خود رها کنند؟
هدف از نوشته حاضر پاسخگویی به یک پرسش است:
وظیفه والدین در شروع فصل امتحانات چیست؟
۱) ایجاد فضای آرامبخش، شورآفرین و اطمینان‌بخش
قطعا اصلی‌ترین وظیفه والدین ایجاد فضایی صمیمی، دلگرم‌کننده، فرحبخش و شورآفرین است. چنین فضایی درون محیط خانواده‌، دغدغه‌ها و نگرانی‌ها را به حداقل می‌رساند، امکان بروز استعدادها را میسر می‌‌سازد، توانایی‌های هوشی و عاطفی فرزندان را گسترش می‌دهد و فرزندان را مسوول و متکی به خود بار می‌آورد.


این پرسش بسیاری از والدین است که وظیفه آنها در شروع فصل امتحانات چیست؟ آیا ضروری است (والدین)‌ خودشان را درگیر مسائل درسی فرزندانشان کنند؟
آیا بهتر است بی‌اعتنا و بی‌تفاوت فرزندانشان را به حال خود رها کنند؟
هدف از نوشته حاضر پاسخگویی به یک پرسش است:
وظیفه والدین در شروع فصل امتحانات چیست؟
۱) ایجاد فضای آرامبخش، شورآفرین و اطمینان‌بخش
قطعا اصلی‌ترین وظیفه والدین ایجاد فضایی صمیمی، دلگرم‌کننده، فرحبخش و شورآفرین است. چنین فضایی درون محیط خانواده‌، دغدغه‌ها و نگرانی‌ها را به حداقل می‌رساند، امکان بروز استعدادها را میسر می‌‌سازد، توانایی‌های هوشی و عاطفی فرزندان را گسترش می‌دهد و فرزندان را مسوول و متکی به خود بار می‌آورد.
۲) سامان بخشیدن به مسائل و مشکلات اقتصادی در ایام امتحانات
بدون تردید مسائل مالی نقشی در نمرات تحصیلی و موفقیت فرزندان ایفا می‌کنند. سامان بخشیدن مسائل مالی در زمان امتحانات وظیفه‌ای مهم است که باید والدین آنها را جدی بگیرند.
واقعیت آن است که مسائل مالی گاه عرصه را بر والدین تنگ می‌کند. طبعا تحمل این مشکلات صبر آنان را سرریز و فشارهایی را به دانش‌آموزان منتقل می‌کند. ظرفیت دانش‌آموز محدود است و حساسیت وی زیاد. برنامه‌ریزی اقتصادی در طول سال و بویژه در زمان امتحانات بیشترین کمک به دانش‌آموز است تا با آسودگی خاطر به مسائل درسی و تحصیلی بپردازد.
۳) انعکاس تعدیل یافته فراز و نشیب‌ها
مشکلات همیشه وجود دارند، حتی اگر همیشه مشکلات وجود نداشته باشند انسان‌ها سعی می‌کنند مشکلی به وجود آورند؛ اعم از مشکلات مالی، اختلافات خانوادگی و درگیری‌های فامیلی . شاید مشکلات به تنهایی و به خودی خود مهم نباشند مهم چگونگی مواجهه با این مشکلات است.
سعی کنید در ایام امتحانات حتی‌الامکان همه مشکلات را به فرزندان منتقل نکنید. تلاش کنید مشکلات را با همه ابعاد و زوایای نگران‌کننده و طاقت‌فرسا به آنان بازگو نکنید.
۴) پرهیز از اختلافات خانوادگی در حضور فرزندان
فرزندان شما خواه‌ناخواه از اختلافات شما و همسرتان آگاه می‌شوند. سعی کنید به این اختلافات در حضور آنها دامن نزنید. بیان اختلافات و بازگویی مجدد آنها به همراه القاب تحقیرآمیز جسم و روح‌ فرزندتان را فرسوده می‌کند. آزردگی خاطر و فرسودگی جسم و روح فرزندتان مجالی برای یادگیری دروس به آنها نخواهد داد.
۵) امتحان دانش‌آموز، وظیفه دانش‌آموز است نه وظیفه والدین
والدین مسوولیت‌های خودشان را دارند و دانش‌آموز مسوولیت‌های خودش را دارد. امتحان جزو وظایف اوست. این وظیفه فرزند شماست که بموقع درس بخواند، تمرین حل کند و خود را برای امتحان کلاس و امتحان ثلث آماده کند. شما وظایف دیگری دارید بهتر است هر کسی به وظایف خودش بپردازد.
۶) ارتباط بیشتر با مدرسه، معلمان، انجمن اولیاء و مربیان
ارتباط هر چه بیشتر شما با مدرسه و معلمان باعث خواهد شد فرزندتان با دلگرمی بیشتری درس‌ها را دنبال کند، در ملاقات با معلمان و مشاوران از راهنمایی‌ها و توصیه‌‌های آنها حداکثر استفاده را ببرید. به این توصیه‌ها و راهنمایی‌ها عمل کنید. در انجمن اولیاء و مربیان شرکت مداوم داشته باشید. شما می‌توانید از راهنمایی‌‌ها و تجربه‌های دیگر والدین در مورد فرزندشان استفاده کنید و اطلاع یابید چه کارهایی به سود فرزندان است و چه کارهایی بی‌نتیجه است.
۷) محدود کردن رفت و آمدهای خانوادگی
میهمانی رفتن و میهمانی دادن زیاد، وقت زیادی از شما و فرزندان‌تان خواهد گرفت. در زمان امتحانات، میزان رفت و آمدها را کم کنید.
۸) تفریحات برنامه‌ریزی شده
مسائل‌ مالی ‌نقش ‌مهمی در‌‌نمرات ‌‌فرزندان ایفا می‌کنند. سامان بخشیدن مسائل مالی در زمان امتحانات وظیفه ای‌ است که باید والدین آن را جدی بگیرنددرس خواندن طولانی و خسته‌کننده به سود فرزندتان نیست. تفریح هر چند تفریحات ساده نظیر گردش در فضای آزاد، کوه، پارک رفتن و به تئاتر رفتن فواید زیادی برای شما و فرزندتان دارد. غالب این تفریحات هزینه‌های کمتری در مقایسه با یک میهمانی رفتن یا میهمانی دادن بر دوش شما می‌گذارد.
۹) دخالت نکردن در برنامه‌های درسی فرزندان
فرزندان شما بارها و بارها از معلمان، مشاوران و مدیر مدرسه توضیحات فراوانی شنیده‌اند. تاکیدهای بیش از حد، امر و نهی‌های مکرر، سرزنش، دستورات شما در موقعیت دشوار امتحانی، از سوی فرزندتان به عنوان دخالت تلقی می‌شود. اگر فرزندتان تصمیم گرفته به میزان اندکی مطالعه کند، مطمئنا با امر و نهی شما همین میزان اندک مطالعه را نیز انجام نخواهد داد.
۱۰) تشویق در فرصت‌های مناسب
با تشویق و تایید فرزندتان حس عجیبی در وی رشد می‌کند. او احساس می‌کند قدرت عجیبی پیدا کرده است، قادر است بیشتر مطالعه کند، تمرین کند، یاد بگیرد، یادگیری برایش جالب و شورانگیز خواهد شد. شما می‌‌توانید در لحظه‌ای که موفق به حل مساله‌ای شده یا در حال مطالعه است و شما از در وارد می‌شوید؛ در لحظه‌ای که به پاکنویس مطالب درسی می‌‌پردازد و حتی لحظه‌ای که کتاب‌هایش را با نظم خاصی جمع و جور می‌‌کند، او را تحسین کنید. یک جمله کوتاه کافی است «می‌بینم به دفتر و کتاب‌هایت سر و سامان داده‌ای»، «وقتی دیدم داری مطالعه می‌کنی خوشحال شدم.» لحن گرم و صمیمی شما بر تایید و تشویق صدچندان می‌افزاید. سعی کنید احساس خودتان را به او بازگو نمایید.
۱۱) پرهیز از تحقیر، سرکوب کردن و طعنه زدن
بدون هیچ تردیدی کلمات ناراحت‌کننده، طعنه‌آمیز و ریشخندکننده اجازه فعالیت‌های مفید را از فرزندتان سلب می‌کند. آیا شما خودتان حاضرید طعنه، نیشخند و کلمات تحقیرآمیز بشنوید و با وجود این، کاری مثبت و سازنده انجام دهید؟ کاهش کلمات منفی و تحقیرآمیز باعث افزایش موفقیت فرزندتان خواهد شد.
۱۲) شنونده صمیمی حرف‌های فرزندان بودن
همیشه اوضاع بر وفق مراد نیست. گاه دانش‌آموز از درسی تنفر دارد، گاه نسبت به رفتار معلمی اعتراض دارد یا از یادگیری درسی عاجز است. در بیشتر این مواقع فرزندتان، راهنمایی‌های شما را نمی‌خواهد، او به دنبال گوش شنوایی است. به دنبال آن است که کسی حرف‌هایش را بشنود و قضاوت نکند. او با درددل کردن احساس سبکی خواهد کرد. در چنین موقعیت‌هایی به استقبالش بروید. از قضاوت کردن درباره حرف‌هایش جدا بپرهیزید. از توصیه کردن اجتناب ورزید. وظیفه شما فقط شنیدن است. حرف‌هایش را بپذیرید، سعی کنید احساس او را درک کنید. مطمئن باشید همه چیز به خیر و خوشی خواهد گذشت

 

شعربخوانیم دوم - ستاره

+ نوشته شده در سه شنبه شانزدهم آبان 1391 ساعت 19:29 شماره پست: 86

برای دریافت برروی اینجاکلیک کنید.
شعربخوانیم دوم - خانواده
+ نوشته شده در پنجشنبه چهارم آبان 1391 ساعت 19:30 شماره پست: 87
برای دریافت برروی اینجا کلیک کنید.

شعربخوانیم دوم - روز خوب پیروزی

+ نوشته شده در جمعه بیست و هشتم مهر 1391 ساعت 19:31 شماره پست: 88

برای دریافت برروی اینجاکنید.
شعربخوانیم دوم - باپرستوهای شاد
+ نوشته شده در پنجشنبه بیست و هفتم مهر 1391 ساعت 19:32 شماره پست: 89
برای دریافت برروی اینجاکنید.

شعر بخوانیم دوم-مثل یک رنگین کمان

+ نوشته شده در دوشنبه هفدهم مهر 1391 ساعت 19:33 شماره پست: 90

برای دریافت  اینجا  کلیک کنید.
شعربخوانیم دوم-روباه و زاغ
+ نوشته شده در سه شنبه یازدهم مهر 1391 ساعت 19:34 شماره پست: 91
برای دریافت برروی اینجا کلیک کنید.

حکایت

+ نوشته شده در دوشنبه بیستم شهریور 1391 ساعت 15:35 شماره پست: 16

مرداب به رود گفت :

چه کردی که زلالی ؟!

جواب داد :

” گذشتم ... “

 

آری برای زلال بودن باید گذشت داشت و گذشت کرد ...

طوطي و بازرگان

+ نوشته شده در پنجشنبه دوازدهم مرداد 1391 ساعت 16:29 شماره پست: 38


داستان طوطي و بازرگان

طوطي و بازرگان

 

يكي بود يكي نبود
غير از خدا هيچ كس نبود
در زمانهاي قديم
توي يك شهر بزرگ
تاجري بود، يه طوطي داشت
طوطي را خيلي دوست مي داشت
چون طوطي خوشزبون بود
با همه مهربون بود
قصه هاي شيرين مي گفت
قشنگ و دلنشين مي گفت
قصه ي جنگل عجيب
قصه ي خارپشته و سيب
قصه ي روباه و خروس
قصه ي داماد و عروس
قصه ي شاه پريان
ازديوها و از جنيان

قصه ي يك خرس بزرگ
گله ي گوسفندا و گرگ
جادوگراي ناقلا
كوتوله هاي خوش ادا
قصه ي مرغ پا كوتاه
قصه ي ديواي سياه...
خلاصه داستان مي گفت
از عهد باستان مي گفت
سر تاجر گرم مي شد
دل تاجر نرم مي شد
تاجره خونه ي قشنگي داشت
تو باغش گلهاي رنگارنگي داشت
قفس طوطي قشنگ بود
ميله هاش رنگارنگ بود
غذاي اون نقل و نبات
نخودچي كشمش يا آب نبات
وقتي تاجر بيكار مي شد

رها ز كار و بار مي شد
كنار طوطي مي نشست
بادام و پسته مي شكست
دهان طوطي مي گذاشت
آخه خيلي دوستش مي داشت
اما طوطي تو اون قفس
چونكه نداشت هم نفس
هرگز دلش شاد نبود
از غصه آزاد نبود
دلش مي خواست در وا بشه
از اون قفس رها بشه
بره تو باغ و بو ستان
جنگلاي هندوستان
شبا وقتي مي خوابيد
خواب جنگل را مي ديد
خواب گلاي رنگارنگ
ميمون و شير، ببر و پلنگ
پرنده هاي خوشنوا
با پر و بالهاي قشنگ
مي ديد كه خيلي شاده
از قفسش آزاده
اما وقتي بيدار مي شد
از زندگي بيزار مي شد
خودش را مي ديد توي قفس
بي يار و ياور ، بي هم نفس
يه روز خوبِ بهار
تاجر اومد از سرِ كار
گفت به اهل خانه:
« بايد شوم روانه
با چند نفر از دوستان
مي خوايم بريم هندوستان
تا كه تجارت بكنيم

يه كم سياحت بكنيم
كالاي ارزان بخريم
سود فراوان ببريم
براي شما عزيزا 
چي بيارم از اونجا؟»
هر كسي هر چي مي خواست
گفت به تاجر بياره
وقت بر گشت از سفر
بايد كه سوغات بياره
طوطيه گفت: اي آقا!
من چي بگم اي واله!
چيزي كه كم ندارم
غصه و غم ندارم!
اما يه چيزي مي خوام
بايد كه ياري بكني
برام يه كاري بكني
تاجره گفت:چشم،رو چشمم
من منتت را مي كشم
طوطيه گفت:
« وقتي رفتي هندوستان
تو جنگلا و بوستان
به طوطيان زيبا
اون مرغاي خوش آوا
بگو يه طوطي دارم
خيلي دوستش مي دارم
گذاشتمش توي قفس
بي همدم و بي هم نفس
بگو شما پرنده ها
مرغاي ناز و خوشنوا
شما كه هستيد آزاد
اورا مياريد به ياد؟»
تاجره حرفا را شنفت
اما ديگه چيزي نگفت
فقط به اهل خانه

سفارش طوطي را كرد:
«مواظب طوطي خوب من باشيد
مراقب عزيز جون من باشيد
آب و غذاش دير نشه
يه وقتي دلگير نشه
قفسش بايد تميز باشه
خودش بايد عزيز باشه»
تاجره رفت هندوستان
با چند تايي از دوستان
خوب تجارت كرد
همه جا سياحت كرد
هر چي كه مي خواست خريد
شيريني و سوغات خريد
وقتي كه برمي گشتند
به جنگلي رسيدند:
چه جنگل قشنگي!
گلهاي رنگارنگي
پروانه هاي زيبا
مي پريدند رو گلها
طوطي و كبك و طاووس
خوشگل و ناز مثل عروس
طوطيا مست و ملنگ
با پرهاي سبز و قشنگ
به هر كجا پر مي زدند
به همديگه سر مي زدند
تاجره بي اختيار
به ياد طوطي افتاد
گفت كه اي مرغكان
اي طوطيان زيبا
منهم يه طوطي دارم
خيلي دوستش مي دارم
به من مي گفت اين كلام 
تا برسانم پيام:

« بگو يه طوطي دارم
خيلي دوستش مي دارم
گذاشتمش توي قفس 
بي همدم و بي هم نفس
بگو شما پرنده ها
پرنده هاي خوش نوا
كه مي پريد توي هوا
تو دشتا وتو جنگلا
هستيد هميشه آزاد
او را مياريد به ياد؟»
گوش دادند طوطيان
به حرفاي بازرگان
بعد همگي جيغ كشيدند
يكي يكي مي لرزيدند
روي زمين پرت مي شدند
مي مردند و سرد مي شدند
تاجره مبهوت و مات
نگاه مي كرد به اموات
پريشان و پشيمان
به خود مي گفت مسلمان!
اي كاش تو لال بودي
زبان نمي گشودي
پيام طوطي جان را
هرگز نمي رسوندي.
تاجره زار و گريان
از گفته ها پشيمان
همراه ياران خود
رفت تا رسيد به ايران
چند روز بعد كاروان
رسيد به شهرايشان
تاجر قصه ي ما
تا كه رسيد به خانه
تمام اهل خانه

شاد شدند و خندان
از ديدنش شادمان
كنار او نشستند
سوغاتيها را ديدند
نوبت طوطي رسيد
تا سوغاتي بگيره
جواب اون پيام را
از تاجره بگيره
تاجره گفت:
«اي طوطي جون
اي طوطي شيرين زبون
پيامت را رسوندم
تو پاسخش د رموندم
چون تمام طوطيا
اون مرغاي با صفا
حرف مرا شنيدند
يك مرتبه لرزيدند
از رو درخت افتادند
نفس هم نكشيدند
طوطيه حرفا را شنيد
ناله اي كرد آهي كشيد
چشم ها را بست و لرزيد
ساكت و بي صدا شد
شبيه مرده ها شد
تاجره بر سر زنون
از تو اتاق دويد بيرون
بسيار ناله ها كرد
اهل خونه را صدا كرد:
«طوطي من چطور شد؟
كف قفس ولو شد
كاشكي كه لال بودم
زبان نمي گشودم
افسوس كه آه و ناله
ديگه فايده نداره.»
تاجره با حال زار
در قفس را باز كرد
دستي كشيد به طوطي
پرهاي او را ناز كرد
تن سرد طوطي را
انداخت توي سبزه ها
تا طوطيه را انداخت
طوطيه از جا بر خاست
بال و پري تكان داد
روي درختي نشست
آواز شادي سر داد
تاجره هاج و واج موند
تو كار طوطي در موند
طوطيه گفت با خنده:
« كه اي آقاي بنده
 لطفاً مرا ببخشيد
از كار من نرنجيد
يه روزي من با شادي
تو جنگلا پر مي زدم
با طوطياي خوشزبون
به هر كجا سر ميزدم
رها و آزاد بودم
خيلي خيلي شاد بودم
از بخت بد گير افتادم
تو دام صياد افتادم
شايد خدا مي خواسته
يه مدتي با تو باشم
همدم و دمسازت باشم
ولي آقاي بازرگان
حالا تو اين را بدان
من نمي خوام اسير باشم
كنج قفس بمونم و دلگير باشم

مي خوام ديگه پر بزنم
به هر كجا سر بزنم
دوستاي آزاد من
اينو دادند ياد من
خودمو به مردن بزنم
با تو ديگه حرف نزنم
تا تو در را وا بكني
من از قفس پر بزنم
برم به سوي دوستان
به كشور هندوستان
خدانگهدار تو
در همه جا يار تو.»
طوطيه پر زد و رفت
رفت و ديگه بر نگشت
تاجره وقتي فهميد
اين بوده راه فرار
براش نموند صبر و قرار
با دو تا چشم گريان
با حالتي پريشان
بسيار ناله ها كرد
طوطيه را صدا كرد
اما ديگه سودي نداشت
مرغ از قفس پريده بود

به ميهنش رسيده بود.

 
تصاویر زیبا از طبیعت
+ نوشته شده در چهارشنبه هفتم تیر 1391 ساعت 16:38 شماره پست: 43
 

لطفا برای مشاهده ی تصاویر به ادامه مطلب بروید.


طبیعتta5 عکس طبیعت

ta6 عکس طبیعت

عکس طبیعت

ta7 عکس طبیعت

طبیعت

ta9 عکس طبیعت

عکس طبیعت

ta10 عکس طبیعت

 

کو آلای قهرمان

+ نوشته شده در سه شنبه دوم خرداد 1391 ساعت 14:19 شماره پست: 1


به نام خداوند مهربان

یکی بود یکی نبود توی جنگل ما کنار یک رود خانه درخت بزرگی قرار داشت که خانم کاکلی و جوجه هایش در آنجا زندگی می کردند هر چه زمان گذشت جوجه ها بزرگتر می شدند و به غذای بیشتری نیاز داشتند برای همین خانم کا کلی و آقای کا کلی با هم به دنبال غذا رفتند .

جوجه ها تنها مانده بودند یک دفعه یک پروانه قشنگ پر زد و روی شا خه ای نشست جوجه ها که پروانه ندیده بودند از ترس سر هایشان را زیر پرهایشان کردند « مثلا پنهان شدند» .

پروانه گفت : چرا می ترسید ؟ به من می گن پروانه معمولا?پرنده ها از دیدن من خوشحال می شوند چون من غذای آنها هستم .جوجه ها که گرسنه بودند تلاش کردند پروانه را بگیرند و بخورند ولی پروانه بالاتر پرید .

آنها به پروانه گفتند: چقدر تو زیبا هستی و چه قشنگ می پری ، پروانه گفت: خداوند این بالهای زیبا را به من داده بعد هم پر زد بالاتر چون می ترسید پرنده ها بخورنش .

جوجه ها داشتند درباره پروانه حرف می زدند که درخت تکان خورد فوری ترسیدند وسر هاشونو لای پر هم پنهان کردند.

 

یک حیوان بزرگ با پنجه های قوی به درخت چسبیده بود با گوشهای پهن و بدن پشمالو خیلیم با نمک و مهربون به نظر می ر سید . به جوجه ها گفت :

نترسید شما که غذای من نیستید.جوجه ها گفتند : ما را چه جوری دیدی ما که غایم شدیم . او گفت : ولی فقط شما سرتان را پنهان کردید بدنتان بیرون بود جوجه های قشنگ اسم من کوآلا است من نوعی خرس درختی هستم و در همسایگی شما با خا نواده ام کنار کلبه زندگی میکنم .

جوجه ها گفتند : خوش به حالت می تونی همه جا بروی . کوآلا گفت : ولی من و همه حیوانات که با ل نداریم دوست داریم مثل شما پرنده باشیم ودر آسمان آبی و زیبای خداوند پرواز کنیم خدا نعمت بزرگ پرواز کردن را به شما داده صبر کنید بزرگتر شوید ، عجله نکنید .

یک مرتبه کوآلا دید پرنده ی شکاری به سوی جوجه ها می آید فریاد زد : خطر!  کوآلا خود را روی لانه ی جوجه ها انداخت و با پنجه های خود به بالهای پرنده شکاری می زد .

پروانه خود را به خانم کاکلی رساند و گفت : مرا نخورید جوجه هایتان در خطر هستند زود بیائید . خانم کاکلی و کو آلا با کمک هم به هر زحمتی که بود پرنده ی شکاری را دور کردند .

کوآلا کمی زخمی شده بود ولی خوشحا ل بود که توانسته جوجه های همسایه را نجات بدهد.

خانم کاکلی از پروانه و کوآلا تشکر کرد و بعد از آن داستان شجاعت کوآلا در جنگل پیچید و همه او را کوآ لای قهرمان می نا میدند .

قصه ی ما به سر رسید پرنده ی شکاری به مقصود نرسید . بالا رفتم دوغ بود پائین آمدیم ماست بود قصه ی ما راست بود .


 
welcome
+ نوشته شده در چهارشنبه ششم اردیبهشت 1391 ساعت 23:3 شماره پست: 102

 

پوشه كار چيست؟

+ نوشته شده در شنبه نهم اردیبهشت 1391 ساعت 19:52 شماره پست: 96

پوشه كار چيست؟

پوشه كار، ابزاري است كه مجموعه‌اي از نمونه‌ي آثار محصول فعاليت‌هاي مختلف دانش آموزان در آن به شكل مدون، گردآوري مي شود، به گونه‌اي كه منبع معتبري براي داوري درباره‌ي وضعيت يادگيري دانش آموزان باشد.
پوشه كار، مجموعه‌اي از كارهاي مشخص، هدف دار و آگاهانه‌ي دانش آموز است كه به او امكان مي دهد تا توانايي‌هاي خود را در همه موضوعات درسي به نمايش بگذارد.
پوشه كار، مانند يك جورچين (پازل) مجموعه‌ي قطعاتي از


پوشه ی کار چیست؟

 

پوشه كار چيست؟

پوشه كار، ابزاري است كه مجموعه‌اي از نمونه‌ي آثار محصول فعاليت‌هاي مختلف دانش آموزان در آن به شكل مدون، گردآوري مي شود، به گونه‌اي كه منبع معتبري براي داوري درباره‌ي وضعيت يادگيري دانش آموزان باشد.
پوشه كار، مجموعه‌اي از كارهاي مشخص، هدف دار و آگاهانه‌ي دانش آموز است كه به او امكان مي دهد تا توانايي‌هاي خود را در همه موضوعات درسي به نمايش بگذارد.
پوشه كار، مانند يك جورچين (پازل) مجموعه‌ي قطعاتي از كارهاي دانش آموز است كه با اتصال آن‌ها مي توان تصوير كامل و روشن تري از دانش آموز به نمايش گذاشت.

 

محتوي پوشه كار دانش آموزان شامل:

1-آزمون ها (آزمون عملكردي –آزمون مدادكاغذي )

2-تكاليف (درسي خارج ازكلاس –تكاليف درسي كلاسي انفرادي وگروهي )

3-    گزارش هاي علمي

4-   پروژه‌ها و كارهاي عملي

5-    گزارش مصاحبه با افراد مختلف

6-    خلاصه نويسي داستان‌ها، فيلم‌ها، بازديدها

 7-   نمونه كارهاي هنري

 8-   نمونه املاهاي خلاق

9-    نمونه جمله سازي‌هاي جالب

10-  يادداشت‌هاي كلاسي و خارج كلاسي

11-   دلايل حاكي از كاربرد آموخته‌ها در زندگي روزمره

12-    يادداشت‌ها و ارزشيابي‌هاي آموزگار درباره‌ي دانش آموز

چرا پوشه كار؟

   زيرا دانش آموزان بتوانند:
1-    ميزان توانايي و دانش خود را بسنجند.
2-    شاهد رشد و پيشرفت خود باشند.
3-    اعتماد به نفس آنها تقويت شود.
4-    نقاط ضعف و قوت خود را بشناسند.
5-    اشتباهات خود را شناسايي و اصلاح كنند.
6-    به اين ترتيب دانش آموزان در فرآيند آموزش خود سهيم مي شوند.
مزاياي پوشه كار:
از ديد بسياري از كارشناسان و متخصصان ارزشيابي، پوشه كار يكي از بهترين شيوه‌هاي ارزشيابي مستمر، پويا و سازنده كه به معلم، والدين و دانش آموزان اطلاعات كافي از پيشرفت دانش آموزان و چگونگي آن را مي دهد و به معلم نيز در فرآيند قضاوت اين آرامش خاطر را مي دهد كه هر زمان كه در قضاوت دچار شك و ترديد شود، مي تواند با رجوع به پوشه كار دانش آموز در مورد قضاوتي كه مي كند اطمينان حاصل كند.

 

معيارهاي ارزشيابي پوشه:

•    دقت در كار
•    نظم در كار و نظافت ظاهري
•    خلاقيت و نوآوري
•    كنجكاوي و پرسشگري
•    پشتكار و صبر و حوصله
•    كاربرد آموخته‌ها
•    شناخت و تصحيح اشتباهات
•    توانايي استفاده از ابزار
•    توانايي برقراري ارتباط مؤثر
•    توانايي طرح مسئله
•    توانايي حل مسئله
•    توانا يي كار گروهي 

اجزاي پوشه كار:

پوشه،جلدومشخصات روي جلد، فهرست محتوا،برگ شرح حال ،محتوي ،نمون برگ خودارزيابي دانش آموز،نمون برگ ارزيابي معلم ،نمون برگ ارزيابي والدين ،نمون برگ پيشرفت .

تغذیه کودکانتان را جدی بگیرید
+ نوشته شده در یکشنبه بیست و هفتم فروردین 1391 ساعت 19:36 شماره پست: 48

تغذیه کودکانتان را جدی بگیرید

 

 

تغذیه را محدود نکنید . رژیم غذایی باعث افزایش ریسک بیماریهایی نظیر بی اشتهایی و یا حتی یا پرخوری عصبی در بچگی و بزرگسالی میشود . این مسئله ممکن است باعث اثرات سوء بر روی رشد و تکامل بچه ها شود .


  1. تغذیه را محدود نکنید . رژیم غذایی باعث افزایش ریسک بیماریهایی نظیر بی اشتهایی و یا حتی یا پرخوری عصبی در بچگی و بزرگسالی میشود . این مسئله ممکن است باعث اثرات سوء بر روی رشد و تکامل بچه ها شود .
  2. غذاهای سالم در دسترس باشند : کودکان آنچه به راحتی در دسترس باشد را مصرف می کنند . میوه را در داخل کاسه بر روی میز قرار دهید داخل کشوهای یخچال پنهان نکنید . برای عصرانه سیب بیاورید . بیاد داشته باشید کودکان شما می توانند فقط غذایی که شما برای خانه خریده اید انتخاب کنند .

  3. بر روی غذاها نام « بد » یا « خوب » نگذارید ، غذا را با چیزهایی که بچه به آن دلبستگی دارد مثل ورزش و ظاهر برابر کنید . اجازه دهید بچه شما درباره پروتئین کم چربی مثل بوقلمون و کلسیم در محصولات لبنیات که قدرت در تمرینات ورزش ایجاد می کند بداند . آنتی اکسیدانها در میوه ها و سبزیجات شفافیت به پوست و مو می دهد .

  4. چیزهای سالم را تشویق کنید . لبخند مفتخرانه بر روی بچه ها بزنید و به آنها بگویید که چقدر باهوشند وقتی که غذاهای سالم انتخاب می کنند .

  5. در مورد انتخاب غذاهای غیرسالم اعتراض کنید . وقتی بچه ها غذاهای غیرسالم انتخاب می کنند ، آن را در نظر نگیرید یا اگر بچه شما همیشه چیزهای چرب ، غذاهای سرخ شده می خواهد انتخابها را تصحیح کنید . شما باید سیب زمینی تست شده با میزان کم روغن در فر بجای خرید سیب زمینی سرخ کرده آماده کنید یا اگر بچه شما شکلات می خواهد شما باید توت فرنگی تازه را در میزان کم شکلات فرو ببرید . میوه خشک شیرین نیز می تواند در منزل به عنوان بین غذا در منزل سرو شود .

  6. هرگز از غذا به عنوان جایزه استفاده نکنید . این می تواند باعث مشکل وزن در بزرگسالی شود . بجای آن برای بچه هایتان فعالیت فیزیکی و گردش مثل پارک رفتن و بازی را به عنوان جایزه قرار دهید .

  7. شام را با خانواده مصرف کنید . اگر این جزو عادات در منزل شما نمی باشد باید این عادت را تغییر دهید . تحقیقات نشان می دهد که بچه هایی که شام را در کنار خانواده مصرف می کنند بهترین تغذیه می باشد . و باعث مشکل کمتری در نوجوانی می باشد با یک شب در هفته شروع کنید سپس به ۳ یا ۴ بار برسانید و کم کم جزو عادت همیشگی قرار دهید .

  8. بشقاب غذایی را در آشپزخانه آماده کنید . در بشقاب غذای هر فرد شما می توانید میزان سالم قرار دهید کودک شما میزان سایز مناسب غذایی را یاد می گیرد .

  9. بعضی کنترل ها روی کودکان قائل شوید به غذاها نمره بدهید  اگر غذاهای سالم را مثل سبزیجات ترجیح دادند نمره بیشتری دهید و از آن بیشتر برایش سرو کنید . مواردی که کودکان دوست ندارند کمتر نمره دهید . این به کودکان اجازه می دهد که در تصمیم گری مشارکت داشته باشند .

  10. با متخصص کودکانتان مشورت کنید . همیشه با دکتر کودکتان قبل از اینکه برای کودکتان رژیمی جهت افزایش وزن یا تغییر مشخصی در نوع غذا قرار دهید . مشورت کنید . هرگز تشخیص خیلی چاق یا خیلی لاغر بر روی کودکانتان نگذارید .

شعرچراغ راهنما

+ نوشته شده در جمعه سی و یکم تیر 1390 ساعت 15:45 شماره پست: 57

برای دانلودب لینک اینجاکنید.

طرح درس بخوانیم اول-لوحه ی سوم

+ نوشته شده در شنبه بیست و هشتم خرداد 1390 ساعت 22:57 شماره پست: 44

طرح درس روزانه

نام درس : بخوانیم           پایه : اول                      مقطع : ابتدایی                  


بسمه تعالی                                              تعداد فراگیران:

عنوان درس : لوحه سوم                     روش تدریس : پرسش و پاسخ      تاریخ تدریس : ....../03/1389             

 

هدف کلی : آشنایی دانش آموزان با محیط

اهداف جزیی :

1-آشنایی با اصطلاحات موجود در محیط اطراف

2 آشنایی با مفاهیم بالا : پایین و کنار

3-آشنایی با مفاهیم روی پشت و خارج

4-آشنایی باسمت های چپ وراست.

5- آشنایی با رنگها .

اهداف رفتاری :

انتظار می رود پس از اجرای این روش دانش آموزان قادر باشند .

1-اصطلاحات موجود در محیط اطراف خودرانام ببرید . (دانشی )

2-مفاهیم بالا و پایین و جلو وکنار را توضیح دهند . (دانشی )

3-مفاهیم داخل و خارج و روی پشت را نشان دهند .(مهارتی )

4-سمت های چپ وراست را نشان دهند . (مهارتی )

5-نسبت به شناخت محیط اطراف خود ابراز علاقه کنند (نگرش )

ارزشیابی ورودی :

1-رنگهای را که می شناسید را نام ببرید ؟

2- اعضای خانواده را نام ببرید ؟

3-از محل زندگی دانش آموزان سوالاتی پرسیده می شود ؟

مدل و فضای کلاس :

 سنتی یا دانش آموزان رابه شکل میزگرد در کلاس گروه بندی  می کنیم .

وسایل کمک آموزشی :

کتاب تصاویر . لوحه . دانش آموزان و و سایل موجود در کلاس   .

ایجاد انگیزه :

تصاویر بزرگ از لوح های موجود را روی دیوار و تخته کلاس می چسبانیم .

ارائه درس :

کار با این لوحه ها منحصرا شفاهی  واز طریق داستان  سازی  است بدین معنی  که معلم با پرسش های مناسب از دانش آموزان می خواهد که بگویند در تصاویر چه چیزهایی می بینند و به این ترتیب آن ها را به سمت یک داستان برای لوحه  می کشند سرانجام از پاسخ های دریافت شده از دانش آموزان به کلمه های  کلیدی که هدف لوحه است تکیه لفظی می کند. هدف لوحه شمردن و یاد دادن عدد نیست شاید دانش آموزان در پاسخ به عدد یا تعداد هم اشاره کنند ولی آموزگار باید آن ها را نشنیده بگیرد فقط آن ها را تشویق  کند .معلم باید سوال را طوری  طرح نکند که دانش آموزان مجبور باشد با عدد پاسخ گوید و در ادامه  معلم یک داستان در رابط با لوح که به صورت جای خالی می باشد ارائه می دهد سپس  جاهای خالی را به کمک دانش آموزان  پر می کنند.

لوحه ی  شماره 3 :

در حالی که معلم لوح شماره سه را نشان می دهد: می پرسد

 این جا کجاست ؟ چه کسانی این جا هستند ؟ چه چیزهایی در اتاق می بینید ؟ تابلو کجا قرار دارد ؟ ساعت کجا است : پنجره چگونه است :گلدان و مولاژ کره  زمین  کجا قرار دارد ؟کیف بچه ها کجاست ؟مادر بزرگ کجا نشسته است ؟رنگ لباس مادر بزرگ را بگویید ؟سیب ها کجا قرار دارند ؟قند کجاست ؟آب را کجا می بینی ؟اعضای خانواده چگونه کنار هم نشسته اند ؟صندوق کجا قرار دارد ؟ لباس مادر چه رنگی است ؟ لباس بچه چه رنگی است ؟

داستان لوحه شماره سه :

در حالی که معلم لوح شماره سه را نشان می دهد داستان ذیل را برای بچه ها می خواند و به کمک آن ها جاهای خالی را پر  می کند مجمعه بود  مادر بزرگ به خانه زهرا و علی آمد و آن ها خیلی خوشحال شدند مادر در خانه و اتاق  را مرتب کرد و همه چیزرا جای خودش کجاست  تابلو ---دیوار بود ساعت --- تابلو ---- دیوار بود و گلدان را ---- پنجره  گذاشت  مولاژ کره زمین هم ----گلدان قرار داده و علی و کیفش را ----  صندوق گذاشت و وقتی مادر بزرگ آمد همه-----  اتاق نشستیم  و مادر بعد از احوالپرسی  میوه را ---- بشقاب گذاشت و برای مادربزرگ  آورد مادر بزرگ ---- پچه ها نشست و شروع  به خوردن  کرد مادر  هم  آب را ---- لیوان  ریخت و آورد مادربزرگ برای آن ها قصه تعریف کرد چه قدر به آن ها خوش گذشت  .

ارزشیابی  پایانی : 

1-میز آموزگار در کدام سمت است ؟

2-دانش آموزان سمت راست را نشان دهند ؟

3-ازلوحه سوالاتی  پرسیده  می شود ؟

ارائه تکلیف :

1-جای چند نمونه از وسایل منزل را در کلاس بیان کنند .( برای جلسه ی بعد )

2-برای لوحه ی شماره ی سه یک داستان بسازند و برای جلسه ی بعد در کلاس ارائه  دهند ؟

 
[عنوان ندارد]
+ نوشته شده در پنجشنبه دوازدهم خرداد 1390 ساعت 15:51 شماره پست: 26
امام سجاد (ع) :

خدایا چگونه غمگین باشم در حالیکه تو را میشناسم

خرگوش با هوش

+ نوشته شده در پنجشنبه دوازدهم خرداد 1390 ساعت 14:22 شماره پست: 2

تبیان زنجان

در جنگل سر سبز و قشنگي خرگوش باهوشي زندگي مي كرد .

يك گرگ پيرو يك روباه بدجنس هم هميشه نقشه مي كشيدند تا اين خرگوش را شكار كنند .

ولي هيچوقت موفق نمي شدند .

يك روز روباه مكار به گر گ گفت : من نقشه جالبي دارم و اين دفعه مي توانيم خرگوش را شكار كنيم .

گرگ گفت : چه نقشه اي ؟

 روباه گفت : تو برو ته جنگل ، همانجا كه قارچهاي سمي رشد مي كند و خودت را به مردن بزن . من پيش خرگوش مي روم و مي گويم كه تو مردي . وقتي خرگوش مي آيد تا تو رو ببيند تو بپر و او را بگير .گرگ قبول كرد و به همانجائي رفت كه روباه گفته بود .

 روباه هم نزديك خانه خرگوش رفت و شروع به گريه و زاري كرد .

با صداي بلند گفت : خرگوش اگر بدوني چه بلائي سرم آمده و همينطور با گريه و زاري ادامه داد ، ديشب دوست عزيزم گرگ پير اشتباهي از قارچ هاي سمي جنگل خورده و مرده اگر باور نمي كني برو خودت ببين .

و همينطور كه خودش ناراحت نشان ميداد دور شد .

خرگوش از اين خبر خوشحال شد پيش خودش گفت برم ببينم چه خبر شده است .  

تبیان زنجان

او همان جائي رفت كه قارچهاي سمي رشد مي كرد . از پشت بوته ها نگاه كرد و ديد گرگ پير روي زمين افتاده و تكان نمي خورد .

خوشحال شد و گفت از شر اين گرگ بدجنس راحت شديم . خواست جلو برود و نزديك او را ببيند اما قبل از اينكه از پشت بوته ها بيرون بيايد پيش خودش گفت :‌ اگر زنده باشد چي ؟ آنوقت مرا يك لقمه چپ مي كند . بهتر است احتياط كنم و مطمئن شوم كه او حتما مرده است .  

 

بنابراين از پشت بوته ها با صداي بلند ، طوريكه گرگ بشنود گفت : پدرم به من گفته وقتي گرگ ميمرد دهنش باز مي شود ولي گرگ پير كه دهانش بسته است .

گرگ با شنيدن اين حرف كم كم و اهسته دهانش را باز كرد تا به خرگوش نشان بدهد كه مرده است .

خرگوش هم كه با دقت به دهان گرگ نگاه مي كرد متوجه تكان خوردن دهان گرگ شد و فهميد كه گرگ زنده است . بعد با صداي بلند فرياد زد : اي گرگ بدجنس تو اگر مرده اي پس چرا دهانت تكان مي خورد . پاشو پاشو باز هم حقه شما نگرفت . و با سرعت از آنجا دور شد

 
راه کارهایی برای تقویت دقت و توجه و تمرکز
+ نوشته شده در شنبه سوم اردیبهشت 1390 ساعت 14:23 شماره پست: 101
راه کارهایی برای تقویت دقت و توجه و تمرکز


 

راه کارهایی برای تقویت دقت و توجه و تمرکز

  • کشیدن خط : خطوطی به صورت مستقیم و یا منحنی و شکسته را رسم نمایند البته ابتدا بهتر است روی سینی نمک و یا شن با انگشتان انجام شود
  • بریدن دایره : دایره ای کشیده ودانش آموز روی خطوط آن را قیچی کند
  • گذاشتن سکه ها در جعبه :با سه انگشتی که برای نوشتن استفاده می شود سکه ها را برداشته و در جعبه ای بریزند
  • عبور از مازها : از بین مارپیچ های رسم شده با مداد حرکت کرده و خطوط را از مبدا به مقصد برسانند
  • حفظ تعادل روی پنجه های پا :به روی پنجه پاها ایستاده و تعادل خود را حفظ کنند
  • ضربه زدن با پاها و انگشتان : با انگشتان پا ویا دست به روی میز و زمین ضربه بزنند
  • پریدن و لمس کردن پاشنه ها :بپرند همزمان با کف دست پاشنه پا را لمس کنند
  • ضربه زدن به پاها و همزمان ترسیم دایره با انگشتان :با یکدست به پاها ضربه زده و با انگشتان دست دیگر دایره رسم کند
  • ایستادن روی یک پا با چشمان بسته
  • پریدن و کف زدن
  • حفظ تعادل روی پنجه یک پا
  • باز و بسته کردن دست ها
  • حفظ تعادل چوب به صورت عمودی
  • خزیدن درجا
  • خزیدن در حرکت
  • چهار دست و پا رفتن
قصه ببر و مرد مسافر
+ نوشته شده در پنجشنبه یکم اردیبهشت 1390 ساعت 20:8 شماره پست: 99
روزی چند مسافر ببری را به دام انداختند و او را در قفس اسیر کردند.
آن ها قفس او را در کنار جاده قرار دادند تا همه ببینند ببری که تاکنون جان حیوانات و بچه های بسیاری را گرفته الان خود به دام افتاده.
حالا ببر توی یک دردسر بزرگ افتاده بود. او نه غذایی برای خوردن داشت و نه آبی برای نوشیدن. ببر درنده از هر رهگذر و عابری درخواست می کرد تا او را نجات دهد
روزی چند مسافر ببری را به دام انداختند و او را در قفس اسیر کردند.
آن ها قفس او را در کنار جاده قرار دادند تا همه ببینند ببری که تاکنون جان حیوانات و بچه های بسیاری را گرفته الان خود به دام افتاده.
حالا ببر توی یک دردسر بزرگ افتاده بود. او نه غذایی برای خوردن داشت و نه آبی برای نوشیدن. ببر درنده از هر رهگذر و عابری درخواست می کرد تا او را نجات دهد و به آن ها قول می داد اگر او را از این قفس نجات دهند کاری به کار آن ها نخواهد داشت. اما هیچ کس حرف ببر وحشی و درنده را باور نمی کرد.
اما در آخر مسافری مهربان بعد از این که قول ببر را شنید حاضر شد او را از بند رها کند.
 ببر وحشی به محض این که از قفس آزاد شد می خواست مسافر مهربان را بکشد. مسافر از او خواست تا به قول و عهدش وفا کند. اما حیوان درنده توجهی به التماس مرد مسافر نمی کرد. ببر وحشی گفت: من گرسنه ام و تو هم شکار منی، چگونه تو را آزاد کنم؟
در همین حین، روباهی به آن جا رسید. او تمام حرف های ببر و مرد مسافر را شنید و گفت: باور نمی کنم چنین ببر بزرگی در چنین قفس کوچکی جا شده باشد.
ببر گفت: الان به تو نشان می دهم که چگونه در قفس جاشدم. و بعد داخل قفس شد و روباه ناقلا فوراً در قفس را بست و با مرد مسافر از آن جا دور شد